Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama Modları

tarafından gönderildi

Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama Modları

Digital-Camera-Modes

Diyafram ve enstantane öncelikli pozlamaya geçmeden önceki yazılarımda pozlamayı oluşturan unsurlara ve dijital kameranızın ‘Auto’ modundan nasıl çıkacağınıza baktık. Diyafram, Enstantane Hızı ve ISO unsurlarını inceledik; ne olduklarını, aldığınız görüntülerin üzerinde nasıl bir etki yaratacağını ve sonucu nasıl değiştireceğini keşfettik.

Bu unsurlar değiştirmenin görüntü üzerinde nasıl bir etki yaratacağını teorik olarak gördüğümüze göre artık bunları nasıl kullanacağımız konusuna eğilmek istiyorum. Makinanızı kullanırken çoğu zaman kullandığınız otomatik ayarlardan bir adım öteye gitmenizi sağlayacak, birçok dijital kameranın üzerinde halihazırda var olan iki çekim modunu inceleyeceğiz.

Bu çekim modları: Diyafram Öncelikli Pozlama Modu (Aperture Priority Mode) ve Enstantane Öncelikli Pozlama Modu (Shutter Priority Mode).

Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama Modlarını Kısaca Tekrarlayalım

Pozlamayı (exposure) oluşturan elementler üçgenine ve birbirlerini nasıl etkilediklerine bakmıştık. Özellikle diyafram ve enstantane hızı söz konusuyken bu etki çok önemli. Diyaframınızın büyüklüğünü artırdıkça (sensörün üzerine ışığın düşmesine izin veren delik, açıklık) görüntü sensörünüze daha çok ışık düşmesine izin vermiş olursunuz. Sonuç olarak daha kısa bir enstantane hızıyla pozlamanız gerekir. Tam tersi; iyi bir pozlama için enstantanenin açık kalma hızını artırdığınızda ihtiyacınız olan diyafram açıklığı azalır.

Öncelikli Pozlama Modları

Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama modları aslında yarı-otomatik modlardır. Kameranız bu modlarda ayarlardan birinin kontrolünü size verirken, iyi bir pozlama yapabilmeniz için diğer unsuru otomatik ayarlar. Ayrı ayrı açıklayalım:

Diyafram Öncelikli Pozlama Modu

(genelde ‘A’ veya ‘Av’ sembolüyle gösterilir)

Bu modda fotoğrafçı kullanmak istediği diyafram değerini belirler ve kamera da çekmeye çalıştığınız koşullar dahilinde en uygun olan enstantane hızına karar verir ve uygular.

Dof

Diyafram Öncelikli Pozlama Modu ne zaman kullanılmalı?

Diyafram eğitimimizi hatırlarsak, diyaframın ana olarak Alan Derinliği(Depth of Field – DOF) açısından görüntü üzerindeki etkisini göreceğiz. Sonuç olarak çoğu kullanıcı bu konuda kontrol sahibi olmak istediği zaman Diyafram Öncelikli Pozlama Modu’nu kullanıyor. Sığ bir DOF isteniyorsa (sağ tarafta olduğu gibi odağın çiçekte olması isteniyor ve arka planın bulanık görünmesi hedefleniyorsa) büyük bir diyafram açıklığı seçilmeli (örneğin, f/1.4 – sağdaki örnekte olduğu gibi) ve enstantane hızının ayarı kameraya bırakılmalı. Her şeyin odak içinde kaldığı bir görüntü isteniyorsa daha küçük bir diyafram açıklığı (örneğin f/22) seçilmelidir, doğru enstantane hızını yine kamera ayarlar (genelde daha uzun süre açık kalan enstantane hızı kullanılır).

Diyafram aralığını seçerken akılda tutulması gereken şey, kameranın daha uzun süre açık kalan veya daha hızlı kapanan enstantane ayarlarından seçeceğidir; bir noktada kamera, elinizde tutmanın artık uygun olmadığı hız ayarlarını seçebilir (genelde 1/60 civarı). Bu hızlardan daha yavaşı söz konusuysa tripod kullanmayı tercih etmelisiniz. Ayrıca, eğer hareket halindeki bir şeyi çekmeye çalışıyorsanız enstantane hızınız fotoğrafın nasıl çıkacağını etkiler, yavaş bir enstantane hızı fotoğrafın konusunu oluşturacak şeyin bulanık çıkması demektir).

Enstantane Öncelikli Pozlama Modu

(genelde ‘Tv’ veya ‘S’ sembolleriyle gösterilir)

Bu modda fotoğrafçı kullanmak istediği enstantane hızını belirler ve kamera da iyi bir pozlama yakalayabilmeniz için en uygun olan diyafram açıklığına karar verir ve uygular.

Enstantane Öncelikli Pozlama Modu ne zaman kullanılmalı?

Enstantane hızı eğitimimizde değişik enstantane hızlarının görüntüyü nasıl etkilediğine ve çekimlerinizde ‘hareket’in nasıl yakalanabileceğine dair konuşmuştuk. Sonuç olarak, hareket eden bir konuyu fotoğraflayan çoğu kişi daha çok kontrol istedikleri için enstantane öncelikli pozlama modunu kullanır.

Eğer fotoğrafçı, hızla hareket eden bir yarış arabasını, hareketin sebep olduğu bulanıklık olmadan donmuş gibi fotoğraflamak istiyorsa, enstantane hızı yüksek seçmelidir (aşağıdaki ilk örnekte olduğu gibi 1/2000). Kamera, ortamdaki ışığın miktarına uygun şekilde doğru diyafram açıklığını otomatik seçer. Eğer, arabayı fotoğraflamak ve biraz da aracın ne kadar hızlı gittiğini göstermek için kullanılan motion blur tekniği yani hareketin yarattığı bulanıklık arzulanıyorsa daha düşük enstantane hızı seçilebilir (aşağıda, ikinci fotoğraftaki gibi, enstantane hızı 1/125). Bu durumda, sonuç olarak kamera daha küçük bir diyafram aralığı seçecektir.

1:2000-1

1:125-1

Diyafram aralığı değiştikçe görüntünün alan derinliğinin de değişeceği akılda tutulmalıdır. Donuk hareket yakalamak için yüksek enstantane hızlarının seçilmesi daha dar alan derinliği anlamına gelir.

Pratik Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama Modları

Gördüğünüz gibi, Enstantane ve Diyafram Öncelikli Pozlama modları almak istediğiniz görüntülerin özellikleri üzerinde size daha fazla hakimiyet sunar, bunlara alışmak biraz zaman alabilir.

Bunları kullanırken, kendi seçtiğiniz ayar dışında bir de kameranın sizin için seçtiği ayarlamaya dikkat etmeniz gerekir.

Av veya Tv modlarında çekim yaparken basamaklı çekim (bracketing) yani aynı konunun farklı pozlamalar ve odaklarla birden fazla çekilmesinin en iyisi olduğunu düşünüyorum. Bu yöntem ile istediğiniz kareyi garantilemiş olursunuz.

Enstantane Öncelikli Pozlama ve Diyafram Öncelikli Pozlama modlarını öğrenmenin en iyi yolu kameranızı kapıp bu modları deneyerek görmektir. Av veya Tv modunu seçin ve farklı ayarlarla fotoğraflar çekin, bolca deney yapın. Özellikle sizin yaptığınız seçimleri tamamlamak için kameranın nasıl tepki verdiğini, otomatik olarak nasıl ayarlamalar yaptığını gözlemleyin.

Diyafram Öncelikli Pozlama Modunda aralığı açabildiğiniz kadar açın (diyafram değerini en küçük sayılara getirin) ve arka planı nasıl bulanıklaştırdığını gözlemleyin(aynı zamanda enstantane hızının nasıl yükseldiğine bakın). Sonra diyafram aralığını kısabildiğiniz kadar kısın ve tekrar çekim yapın (diyafram değerleri yüksek olacak şekilde), görüntünün nasıl daha fazlasını odakladığına bakın.

Enstantane Öncelikli Pozlama Modunda hızlı ve yavaş enstantanelerle oynayın ve alan derinliğinin nasıl etkilediğini görün.

Çektiğiniz fotoğraflar beklediğiniz gibi çıkmazsa üzülmeyin, bu modların özellikleri ve etkilerini kavramanın tek yolu pratik yapmak. Unutmayın, bu tekniklerin kullanımında ustalaştığınızda, yaratıcılığınızı çekimler üzerinde çok daha kontrollü ve etkin şekilde kullanabileceksiniz. Bunlar öğrendiğinize gerçekten değecek beceriler.

Yazar: Darren Rowse

Cevirmen iş başında !!! Çevirmen bizim için beğendiğimiz yazıları yabancı dillerden Türkçe'ye çeviren bir manyaktır. Bazen tam çevirir…

Yorum Yazın

Pre-sale Questions
%d blogcu bunu beğendi: