PAYLAŞ
kamera modları

Dijital Kamera Modları ve Fotoğraf Makinesi Çekim Modları

Bu hafta dijital kamera sahibi birkaç arkadaşıma sordum ve dijital kameralarıyla hangi çekim modunu en çok kullandıklarını öğrendim (farklı farklı DSLR digicam ve point and shoot kameralar kullanıyorlar).

Sonuçlar beni pek şaşırtmadı- başlangıç seviyesinden daha ileri seviye kullanıcılara kadar(bu biraz şaşırtıcıydı) Otomatik Mod kullanımı çoğunluktaydı. Hatta, bu kişilerden üçü şunu dedi: ‘kamerada otomatik olmayan bir mod var mı?’

Sonuç olarak dijital kameraların en temel çekim modlarını anlatmaya karar verdim (bu seçeneklerin çoğu DSLR ve point and shoot kameralarda var).

Birçoğu için oldukça temel bilgiler olmasına rağmen, dijital fotoğrafçılık serüvenlerinde henüz Otomatik Mod’dan çıkmamış ve başlangıç seviyesinde olan kişilere yardımcı olacağını umuyorum.

 

Otomatik Kamera Modları

Otomatik Kamera Modları

Sanıyorum ki bunu anlatmama gerek yok(görünüşe göre çoğu kişi bunu kullanıyor). Auto modu, kameranıza en iyi çekimi yapabilmek için enstantane hızı, diyafram aralığı, ISO, beyaz dengesi, odak ve flaş gibi değişkenleri ayarlamasını söyler. Bazı kameralarda flaş ve kırmızı göz ayarlarını auto modda olmasına rağmen siz yapabilirsiniz. Bu moddayken birçok durumda iyi sonuç alırsınız ancak; kameranıza herhangi bir bilgi vermediğinizi aklınızdan çıkarmayın, sizin ne istediğinizi tahmin ediyor olacak. Sonuç olarak aşağıdaki bazı modlar, kameraya bir parça da olsa ne istediğiniz konusunda bilgi verdiğiniz yapacağınız çekim için daha uygun olabilir.

Portre Kamera Modları

Portrait-Mode-1 Portre moduna geçtiğinizde kameranız otomatik olarak daha geniş bir diyafram aralığı seçecektir(daha küçük bir sayı) bu da arka planın odaktan çıkmasına yardım eder (yani daha dar bir alan derinliği demek, böylece asıl çekmek istediğiniz şeyin odakta olmasına, konunun ve dikkatin onun üzerinde yoğunlaşmasına yardımcı olur). Portre modu, tek bir ögeyi çekmek istediğiniz zaman harika çalışır, ona yaklaşabildiğiniz kadar yaklaşın (başını ve omuzlarını alacak şekilde zoom ile veya fiziksel olarak yaklaşabilirsiniz) Işığa doğru çekim yapıyorsanız flaş açarak ve yüzüne biraz ışık düşmesini sağlayabilirsiniz.

 

Makro Kamera Modları

Macro-1 Makro modu konuya yaklaşmanızı ve yakından bir çekim almanızı sağlar. Çiçekler, böcekler ve diğer küçük şeyleri yakalamak için harikadır. Dijital kameraların odaklama mesafesi gibi makro mod özellikleri değişkenlik gösterir(point and shoot kameralar için genellikle 2 ile 10cm arasında değişir). Makro mod kullandığınızda, kısa mesafelerde alan derinliği çok küçük olduğu için odaklamanın daha zor olduğunu göreceksiniz(bazen sadece birkaç milimetredir). Kameranızı çektiğiniz konuyla paralel tutun yoksa çekmeye çalıştığınız şeyin büyük bir kısmı odaktan çıkacaktır. Ayrıca, yakın çekimlerde kameranın kendi flaşını kullanmak görüntüyü patlatacağı için uygun değildir. Son olarak, makro çekimlerin alan derinliği çok dar olduğu için en ufak bir hareket bile odağınızı bozabilir, bir tripod kullanmak son derece yararlı olacaktır(gelecek haftalarda Makro Fotoğrafçılık hakkında tam kapsamlı bir eğitim yazısı kaleme alacağım).

Manzara Kamera Modları (Landscape Mode)

Landscape-Icon-1 Bu seçenek portre modunun neredeyse tam tersidir. Manzaranın olabildiğince büyük kısmının odakta olabilmesi(geniş alan derinliği) için kameranızın diyaframı küçük olması için ayarlar(sayı büyür). Geniş sahneleri ve özellikle farklı uzaklıktaki noktaları aynı çekim içinde göstermek için idealdir. Bazı zamanlarda kameranız kendisini daha yavaş enstantane hızı için ayarlar(küçük diyafram aralığını dengelemek için), bu durumda da bir tripod veya kameranızı sabitleyebileceğiniz başka bir yöntem işinize yarayacaktır.

 

Spor Kamera Modları

Sports-Icon-1 Hareket eden şeyleri çekmek için(bazı kameralarda ‘aksiyon modu’ olarak da adlandırılır) tasarlanmıştır. Hayvanlar, araçlar, vahşi yaşam spor aktiviteleri vb. hareketli sahneleri fotoğraflamak için idealdir. Enstantane hızını artırarak hareketi donmuş şekilde yakalamaya çalışır. Hızlı hareket eden şeyleri yakalama için bir başka yöntem de hareketi takip edecek şekilde, hareketle birlikte kameranızı döndürmek veya hareket halindeki konuyu nerede fotoğraflamak istiyorsanız oraya önceden odaklanıp beklemek (bu pratik isteyen bir şey).

Gece Kamera Modları

Night-1 Bu, oynaması gerçekten eğlenceli bir moddur ve bunula harika renklerle

çok ilginç kareler yakalayabilirsiniz. Gece modu (aynı zamanda ‘yavaş enstantane senkronizasyonu – slow shutter sync’ denilen bir teknik) düşük ışıklı durumlarda kamerayı enstantaneyi daha uzun süre açık tutacak şekilde ayarlayarak detayları yakalamanızı sağlar, aynı zamanda flaş da patlatarak çektiğiniz şeyin ön yüzeyini aydınlatır. Eğer bu modu ‘ciddi’ veya iyi dengelenmiş bir çekim için kullanmak istiyorsanız tripod kullanmanızı öneririm yoksa arka plan bulanıklaşacaktır. Ancak, arka planı bilinçli olarak bulanıklaştırmak isterseniz elinizde tutarak eğlenceli fotoğraflar çekebilirsiniz. Özellikle arka planda ışıklar varsa deneysel ve eğlenceli bir görünüm elde edebilirsiniz(partiler ve renkli ışıklı dans pistlerinde kullanmak için harika bir yöntem).

 

Film Kamera Modları

Movie-2 Bu moddayken dijital kameranızla videolar çekebilirsiniz. Yeni çıkan çoğu dijital kamerada video ve ses kaydı yapan film modu bulunuyor. Çekim kalitesi genellikle video kamera standartlarında olmuyor ama bir fotoğrafla yakalanamayacak bir durumla karşılaştığınızda işinizi görüyor. Aklınızda bulunsun, videolar fotoğraflara göre çok daha fazla yer kaplar.

Dijital kameralarda daha ender rastladığım özelliklerse şöyle:

Panoramik/Kes Yapıştır Kamera Modları (Panoramic/Stitch Mode) panoramik sahneleri parça parça fotoğraflayıp daha sonra birleştirilmesiyle elde edilen görüntü.

Kar Kamera Modları – karlı günler ve yerlerde oluşan aşırı parlak ışıkla başa çıkmanızı sağlar

Havai Fişek Kamera Modları – havai fişek gösterileri için

Çocuk ve Evcil Hayvan Kamera Modları – hızlı hareket eden şeyleri yakalamak zordur, bu mod enstantane hızını artırır ve ön-odaklama yaparak deklanşör gecikmesini azaltmaya çalışır

Sualtı Kamera Modları – su altında çekim yapmak için oraya özel pozlama ayarları kullanılması gerekir

Kumsal Kamera Modları – bir başka parlak sahne modu

İç Mekan Kamera Modları – enstantane hızı ve beyaz dengesinde yardımcı olur

Bitki Kamera Modları (Foliage Mode)- renklerin canlılığını artırır ve çarpıcı renkler yakalamanızı sağlar

Diyafram Enstantane Öncelikli Fotoğraf Makinesi Çekim Modları

Digital-Camera-Modes

Diyafram ve enstantane öncelikli pozlamaya geçmeden önceki yazılarımda pozlamayı oluşturan unsurlara ve dijital kameranızın ‘Auto’ modundan nasıl çıkacağınıza baktık. Diyafram, Enstantane Hızı ve ISO unsurlarını inceledik; ne olduklarını, aldığınız görüntülerin üzerinde nasıl bir etki yaratacağını ve sonucu nasıl değiştireceğini keşfettik.

Bu unsurlar değiştirmenin görüntü üzerinde nasıl bir etki yaratacağını teorik olarak gördüğümüze göre artık bunları nasıl kullanacağımız konusuna eğilmek istiyorum. Makinanızı kullanırken çoğu zaman kullandığınız otomatik ayarlardan bir adım öteye gitmenizi sağlayacak, birçok dijital kameranın üzerinde halihazırda var olan iki çekim modunu inceleyeceğiz.

Bu çekim modları: Diyafram Öncelikli Pozlama Modu (Aperture Priority Mode) ve Enstantane Öncelikli Pozlama Modu (Shutter Priority Mode).

Diyafram Enstantane Öncelikli Fotoğraf Makinesi Çekim Modları Kısaca Tekrarlayalım

Pozlamayı (exposure) oluşturan elementler üçgenine ve birbirlerini nasıl etkilediklerine bakmıştık. Özellikle diyafram ve enstantane hızı söz konusuyken bu etki çok önemli. Diyaframınızın büyüklüğünü artırdıkça (sensörün üzerine ışığın düşmesine izin veren delik, açıklık) görüntü sensörünüze daha çok ışık düşmesine izin vermiş olursunuz. Sonuç olarak daha kısa bir enstantane hızıyla pozlamanız gerekir. Tam tersi; iyi bir pozlama için enstantanenin açık kalma hızını artırdığınızda ihtiyacınız olan diyafram açıklığı azalır.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Öncelikli Pozlama Modları

Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama modları aslında yarı-otomatik modlardır. Kameranız bu modlarda ayarlardan birinin kontrolünü size verirken, iyi bir pozlama yapabilmeniz için diğer unsuru otomatik ayarlar. Ayrı ayrı açıklayalım:

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Diyafram Öncelikli Pozlama Modu

(genelde ‘A’ veya ‘Av’ sembolüyle gösterilir)

Bu modda fotoğrafçı kullanmak istediği diyafram değerini belirler ve kamera da çekmeye çalıştığınız koşullar dahilinde en uygun olan enstantane hızına karar verir ve uygular.

Dof

Diyafram Öncelikli Pozlama Modu ne zaman kullanılmalı?

Diyafram eğitimimizi hatırlarsak, diyaframın ana olarak Alan Derinliği(Depth of Field – DOF) açısından görüntü üzerindeki etkisini göreceğiz. Sonuç olarak çoğu kullanıcı bu konuda kontrol sahibi olmak istediği zaman Diyafram Öncelikli Pozlama Modu’nu kullanıyor. Sığ bir DOF isteniyorsa (sağ tarafta olduğu gibi odağın çiçekte olması isteniyor ve arka planın bulanık görünmesi hedefleniyorsa) büyük bir diyafram açıklığı seçilmeli (örneğin, f/1.4 – sağdaki örnekte olduğu gibi) ve enstantane hızının ayarı kameraya bırakılmalı. Her şeyin odak içinde kaldığı bir görüntü isteniyorsa daha küçük bir diyafram açıklığı (örneğin f/22) seçilmelidir, doğru enstantane hızını yine kamera ayarlar (genelde daha uzun süre açık kalan enstantane hızı kullanılır).

Diyafram aralığını seçerken akılda tutulması gereken şey, kameranın daha uzun süre açık kalan veya daha hızlı kapanan enstantane ayarlarından seçeceğidir; bir noktada kamera, elinizde tutmanın artık uygun olmadığı hız ayarlarını seçebilir (genelde 1/60 civarı). Bu hızlardan daha yavaşı söz konusuysa tripod kullanmayı tercih etmelisiniz. Ayrıca, eğer hareket halindeki bir şeyi çekmeye çalışıyorsanız enstantane hızınız fotoğrafın nasıl çıkacağını etkiler, yavaş bir enstantane hızı fotoğrafın konusunu oluşturacak şeyin bulanık çıkması demektir).

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Enstantane Öncelikli Pozlama Modu

(genelde ‘Tv’ veya ‘S’ sembolleriyle gösterilir)

Bu modda fotoğrafçı kullanmak istediği enstantane hızını belirler ve kamera da iyi bir pozlama yakalayabilmeniz için en uygun olan diyafram açıklığına karar verir ve uygular.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları : Enstantane Öncelikli Pozlama Modu ne zaman kullanılmalı?

Enstantane hızı eğitimimizde değişik enstantane hızlarının görüntüyü nasıl etkilediğine ve çekimlerinizde ‘hareket’in nasıl yakalanabileceğine dair konuşmuştuk. Sonuç olarak, hareket eden bir konuyu fotoğraflayan çoğu kişi daha çok kontrol istedikleri için enstantane öncelikli pozlama modunu kullanır.

Eğer fotoğrafçı, hızla hareket eden bir yarış arabasını, hareketin sebep olduğu bulanıklık olmadan donmuş gibi fotoğraflamak istiyorsa, enstantane hızı yüksek seçmelidir (aşağıdaki ilk örnekte olduğu gibi 1/2000). Kamera, ortamdaki ışığın miktarına uygun şekilde doğru diyafram açıklığını otomatik seçer. Eğer, arabayı fotoğraflamak ve biraz da aracın ne kadar hızlı gittiğini göstermek için kullanılan motion blur tekniği yani hareketin yarattığı bulanıklık arzulanıyorsa daha düşük enstantane hızı seçilebilir (aşağıda, ikinci fotoğraftaki gibi, enstantane hızı 1/125). Bu durumda, sonuç olarak kamera daha küçük bir diyafram aralığı seçecektir.

1:2000-1

1:125-1

Diyafram aralığı değiştikçe görüntünün alan derinliğinin de değişeceği akılda tutulmalıdır. Donuk hareket yakalamak için yüksek enstantane hızlarının seçilmesi daha dar alan derinliği anlamına gelir.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Pratik Diyafram Enstantane Öncelikli Pozlama Modları

Gördüğünüz gibi, Enstantane ve Diyafram Öncelikli Pozlama modları almak istediğiniz görüntülerin özellikleri üzerinde size daha fazla hakimiyet sunar, bunlara alışmak biraz zaman alabilir.

Bunları kullanırken, kendi seçtiğiniz ayar dışında bir de kameranın sizin için seçtiği ayarlamaya dikkat etmeniz gerekir.

Av veya Tv modlarında çekim yaparken basamaklı çekim (bracketing) yani aynı konunun farklı pozlamalar ve odaklarla birden fazla çekilmesinin en iyisi olduğunu düşünüyorum. Bu yöntem ile istediğiniz kareyi garantilemiş olursunuz.

Enstantane Öncelikli Pozlama ve Diyafram Öncelikli Pozlama modlarını öğrenmenin en iyi yolu kameranızı kapıp bu modları deneyerek görmektir. Av veya Tv modunu seçin ve farklı ayarlarla fotoğraflar çekin, bolca deney yapın. Özellikle sizin yaptığınız seçimleri tamamlamak için kameranın nasıl tepki verdiğini, otomatik olarak nasıl ayarlamalar yaptığını gözlemleyin.

Diyafram Öncelikli Pozlama Modunda aralığı açabildiğiniz kadar açın (diyafram değerini en küçük sayılara getirin) ve arka planı nasıl bulanıklaştırdığını gözlemleyin(aynı zamanda enstantane hızının nasıl yükseldiğine bakın). Sonra diyafram aralığını kısabildiğiniz kadar kısın ve tekrar çekim yapın (diyafram değerleri yüksek olacak şekilde), görüntünün nasıl daha fazlasını odakladığına bakın.

Enstantane Öncelikli Pozlama Modunda hızlı ve yavaş enstantanelerle oynayın ve alan derinliğinin nasıl etkilediğini görün.

Çektiğiniz fotoğraflar beklediğiniz gibi çıkmazsa üzülmeyin, bu modların özellikleri ve etkilerini kavramanın tek yolu pratik yapmak. Unutmayın, bu tekniklerin kullanımında ustalaştığınızda, yaratıcılığınızı çekimler üzerinde çok daha kontrollü ve etkin şekilde kullanabileceksiniz. Bunlar öğrendiğinize gerçekten değecek beceriler.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Manuel Fotoğraf çekim Modu:

Kameranızın ayarları üzerinde tam bir hakimiyete sahipsiniz ve enstantane hızı, diyafram, ISO, beyaz dengesi ve flaş gibi bütün ayarları göz önünde bulundurmanız gerekir. Deklanşöre basmadan herşeyi kontrol etmelisiniz. Size çekimlerinizi istediğiniz gibi yapabilme esnekliği verir. Tabi, manuel mod kullanabilmeniz için ne yaptığınızı iyi biliyor olmanız gerekir. Benim tanıdığım bir çok makina sahibi çoğunlukla öncelikli modları kullanıyor.

Deklanşör Gecikmesini Önlemek İçin Ön-Odaklama

Self-Portrait

Dijital fotoğrafçılığa ilk adımım küçük bir point and shoot Canon makinayla başladı. Anında aşık olmuştum, çok sayıda fotoğrafı fazla zorluk yaşamadan ve para harcamadan çekebilmek, çektiklerimi anında görebilmek ve bu çekimleri farklı şekillerde kullanabilme kolaylığı beni cezbetmişti.

Dijital fotoğrafçılığın sadece bir yönünden anında nefret etmeye başlamıştım – deklanşör gecikmesi.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları ve Deklanşör Gecikmesi 

Yeni makinamla çektiğim ilk fotoğraflarda deklanşöre basmanın istediğim, o an gördüğüm pozu yakalamak olmadığını anlamıştım – makina pozu yakalarken en az 1 saniye gecikme oluyordu. Modern dijital makinaların çoğu bu deklanşör gecikme problemini ciddi ölçüde indirgedi. Aslında bakarsanız, benim test ettiğim kadarıyla ciddi bir gecikme yaşayan tek makina telefonumdaki kamera oldu (Nokia N95 – 5 megapiksel kamerası var ama sinir edecek kadar yavaş). Point and shoot makinaların çoğunda farkedilebilir bir gecikme olmuyor ancak yine de bu konuda çok soru alıyorum.

Birçok kişinin deklanşör yavaşlığından şikayetçi olmasının sebebinin kameranın odaklanmasına izin vermemeleri olduğunu düşünüyorum. Bunu geçen gün bir point and shoot fotoğraf makinası sahibinin tekniğini gözlemlerken farkettim. Bir sahne görür ve fotoğraf makinasını çekim yapmak için kaldırır ve bir harekette deklanşöre basarlar, anında sonuç beklerler.

Tabii ki, kameranın odaklanmak için biraz vakte ihtiyacı oldu ve arkadaşım bunu hemen ‘deklanşör gecikmesi’ olarak damgaladı.

Bir anı, mümkün olan en az gecikmeyle yakalamak istiyorsanız ön-odaklama yapmayı deneyin, buna değecektir.

Bunu yapmanın yolu çekmek istediğinizi kadraja almak ve deklanşöre sadece yarım olacak şekilde basmaktır. Bunu yapın ve bu halde(deklanşör yarım basılı), parmağınızı kaldırmadan istediğiniz poz veya an gelene kadar bekleyin ve artık deklanşöre tam olarak basabilirsiniz.

Arkadaşıma bu tekniği gösterdim ve point and shoot kamerasında zamanlamayı nasıl tam olarak tutturduğuna şaşırmıştı. ‘Deklanşör gecikmesi’ gitmişti, yapması gereken tek şey ön-odaklamayı anlamaktı.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları Yarı Otomatik Kamera Modları

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Yarı Otomatik Kamera Modu Diyafram Öncelikli Pozlama (A veya AV)

Bu yarı otomatik bir moddur, diyaframı aralığını siz ayarlarsınız ve kamera da dengeli bir pozlama alabilmek adına sizin için enstantane hızı, beyaz dengesi, ISO vb değerleri ayarlar. Diyafram öncelikli pozlama alan derinliğini ayarlamak istiyorsanız kullanışlıdır(genellikle enstantane hızı kontrolü gerekmediği sabit cisimlerde). Daha büyük bir diyafram değeri seçmek diyaframın daha küçük olması anlamına gelir ve sonuç olarak içeri daha az ışık girer. Bu da daha büyük bir alan derinliğine sahipsiniz demektir(konunun daha büyük bir kısmı odak içinde olacaktır) ama kameranız kendisini daha yavaş bir enstantane hızı için ayarlar. Küçük sayılar tam tersini ifade eder (mesela, diyafram değeri yüksekse, alan derinliği küçük olacak ve kameranız muhtemelen yüksek enstantane hızı seçecektir).

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Yarı Otomatik Kamera Modu Enstantane Öncelikli Pozlama (S veya TV)

Enstantane öncelikli pozlama diyafram öncelikli pozlama moduna çok benzer, ama bunda enstantane hızı fotoğrafçı tarafından seçilir ve geri kalan ayarlar kamera tarafından otomatik yapılır. Enstantane hızını kontrol etmek istediğiniz de bu modu seçmelisiniz(doğal olarak). Örnek olarak, hareket eden nesneleri fotoğraflamaya çalıştığınızda(spor ekinlikleri gibi) hareketi yakalayabilmek için yüksek hızlı enstantaneye ihtiyacınız vardır. Bir diğer taraftan, hareketi yakalamak ve yansıtabilmek için bulanık çekmek isteyebilirsiniz, mesela bir şelale için daha enstantane hızını düşürmelisiniz. Düşük ışıklı ortamlarda da enstantane hızı düşük olmalıdır.

Fotoğraf Makinesi Çekim Modları – Yarı Otomatik Kamera Modu Program Modu (P)

Bazı dijital fotoğraf makinaları otomatik modun yanında bu öncelikli modu da sunarlar (bazı kameralarda Program Modu Auto modudur… kafa karıştırıcı değil mi!). İki özelliği de sunan makinalarda Program modu Auto moduna çok benzer, sadece flaş, beyaz dengesi, ISO gibi bazı özellikler üzerinde ufak tefek ayarlamalar yapmanıza izin verirler. Program modunun Otomatik moddan nasıl farklı olduğunu öğrenmek için dijital fotoğraf makinanızın kullanım kılavuzunu inceleyin.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here