PAYLAŞ
Mükemmel ve Keskin Doğa Manzara Yansıma ve Şelale Fotoğrafları

Profesyoneller gibi şelale fotoğrafları, yansıma fotoğrafları, keskin doğa fotoğrafları ve keskin manzara fotoğrafları nasıl çekilir sorularına cevap aradık.

SU DA YER ALAN YANSIMALARI NASIL ÇEKEBİLİRİZ?

Seyahat ederken yapmayı en çok sevdiğim şey yansıması olan bir su yatağı aramaktır.

Yansıma Fotoğrafları çekmek, görseliniz üzerinde eşsiz bir görüntü bırakarak alan derinliği ve etkileyicilik ekler.

Bu sefer ki seyahatinizde aşağıda yer alan ipuçlarını yapacağınız Yansıma Fotoğrafları çekimleri için kullanmayı ihmal etmeyiniz.

Alacakaranlık’ta Şehir Işıkları ve Yansıma Fotoğrafları

Gece henüz gelmeden, gökyüzünün kobalt mavisi olduğu ve ışığın, binalara yakın su birikintileri tarafından yansıtıldığı zaman büyü gerçekleşir.

Ön planda botların yer aldığı deniz kenarı bir otelin yaz akşamı saatlerinde yapılan çekimini örnek olarak alabilirsiniz. Gün batımının hemen ardından otel üzerindeki ışığı suya yansıtarak kobalt mavisi suyu oldukça dinamik bir hale getirdi.

Sabah Saatlerinde Sakin Göl ve Yansıma Fotoğrafları

Sabahları erken uyandığınızda, gölün dümdüz, sakin olduğunu ve mükemmel bir yansıtma yaptığını görürsünüz. Mükemmel Yansıma Fotoğrafları yakalamak düşünüldüğünden daha da zordur çünkü en ufak bir esinti dalgalanmaya ve su üzerinde bulanıklaşmaya sebebiyet verir.

Dağ içerisinde bir göl bulmuşsanız eğer sabah saatlerinde daha sakin bir su elde etme şansına sahipsinizdir. Güneşin ilk ışıklarının dağın tepesinden belirmeye başlayıp suya yansıdığı an çekim yapmak için çok şanslı olduğunuzun farkına varacaksınız.

Bölgede dolaşıyorken, batıda güneşin doğuşunun ilk ışıklarını görmenizi sağlayacak bir pusula bulundurmanız gerekmektedir; ardından çekimini yapacağınız özne ve kendi aranıza bir su birikintisi koyup mükemmel bir fotoğraf çekimi yapınız.

Convict Gölü, Kaliforniya.
Convict Gölü, Kaliforniya.

Üçte birlik kuralı yıkmak ve görselde mükemmel bir simetri yaratmak için sakin bir göl önemli bir fırsattır. Ufuk noktasını çerçevenin ortasına yerleştiriniz ve aynı miktarda öğe ve yansıma ekleyiniz.

Parlaklıktan dolayı suya direkt ışıktan kaçınacaksınız. Kendi üzerinde ışığı yansıtılmış olan renkli bir öğeniz olduğu ve bu öğenin de suya yansıtılmış olduğu zaman en iyi durumdasınız demektir. Böylece yansıma doymuş renkler içerirken parlaklık barındırmayacaktır.

Çok Sakin Olmayan Göl ve Yansıma Fotoğrafları

Suyun üzerindeki dalgalar değişik bir etki oluşturmaktadır. Bu etkiyi yakalayabilmek için ya rüzgârın gelmesini beklemeniz gerekecek ya da deklanşör açık bir şekilde suyun hareket edeceği zamana kadar beklemenize yardımcı olacak uzun pozlama donanımı taşımanız gerekecektir.

 

Convict Gölü, Kaliforniya.
Convict Gölü, Kaliforniya.

 

Gün Doğumu veya Gün Batımında Okyanus ve Yansıma Fotoğrafları

 

Açıkçası okyanustaki su sürekli hareket halinde olduğu için mükemmel bir yansıma çekimi yapmanız mümkün görünmemektedir; ancak okyanus halen gökyüzünün rengini yansıtmaktadır. Ayrıca gün doğumu veya gün batımı renkleriyle yansıtılmış ışığı çektiğiniz zaman mükemmel bir de sonuç elde edeceksiniz.

 

Tybee Adası, Savannah yanı, Georgia.
Tybee Adası, Savannah yanı, Georgia.

 

Kuşlar ve Yansıma Fotoğrafları

Kuş yansımalarını çekmeyi seviyorum. Bunun nedeninin ise görselin oluşturulabilmesi için birçok şeyi bir araya getirmeniz gerektiğinden dolayı ortaya çıkan zorluk olduğu kanaatindeyim.

  • İlk olarak çevrede hiç rüzgâr olmaması gerekir.
  • İkincisi mükemmel bir ışığa ihtiyacınız vardır.
  • Üçüncüsüyse bir kuşa ihtiyacınız vardır.

Bu leyleği çekebilmek için üç gün boyunca her sabah sakin suyu bulmak için bulunduğu bölgeye gittim; ardından oldukça sakin bir şekilde pozisyonumu belirleyip kuşun gelmesi için beklemeye koyuldum. İlk seferde kuş orada olsaydı ve yakınlaşmaya çalışsaydınız yüksek ihtimalle işe yaramayacaktı.

Ding Darling Yaban Hayatı Sığınağı, Florida da bir Leylek.
Ding Darling Yaban Hayatı Sığınağı, Florida da bir Leylek.

 

 Sazlıklar ve Yansıma Fotoğrafları

Mükemmel görüntüler meydana getiren, suyu içerisinden çıkan otlar veya sazlıklar için çevrenizi tarayınız. Suyun üzerinde nilüfer yastıkçıkları olmasaydı eğer suyun zeminini görmek çok daha zor olacaktı.

Green Point Göleti, Gors Morne Ulusal Parkı, Newfoundland, Canada.
Green Point Göleti, Gors Morne Ulusal Parkı, Newfoundland, Canada.

 

Sadece Yansıma Fotoğrafları

Direkt ışığı alan öğenin çerçeve içerisinde yer almasına gerek yoktur. Esas konuyu bırakıp sadece yansımaya odaklandığınız zaman ilginç sonuçlarla karşılaşabilirsiniz. Yosemite Ulusal Parkında yer alan yarım tepeye ışık direkt bir şekilde düştüğü ve çok sert bir görüntü yarattığı için onu odak dışı bırakıp sadece yansımaya odaklanmaya karar verdim. Böylelikle soyut empresyonist bir duygu yaratmış oldum.

Yarım Tepe yansıması, Yosemite Ulusal Parkı, Kaliforniya.
Yarım Tepe yansıması, Yosemite Ulusal Parkı, Kaliforniya.

Daha soyut bir görüntü elde etmek için ise renkli nesnelerin dalgalı su üzerindeki yansımalarına yöneliniz. Öznenin ne olduğunu anlayamıyorsanız eğer bu konuda tedirgin olmanıza gerek yoktur.

 

Kayık Yansıması.
Bu görsel, limanda yer alan iskelenin üzerinde yığınla bulunan kayıkların yansımasından oluşmaktadır. Dalgalar ise balıkların yüzey üzerinde yüzmelerinden dolayı oluşmaktadır.

 

 

 

 

 

 

New Hampshire da sonbahar yaprakları
New Hampshire da sonbahar yaprakları

Bu fotoğraf New Hampshire da bulunan renkli sonbahar yapraklarının yansımasından oluşturulmuştur.

Yağmurlu bir gün olduğundan ağaçları çekmek pek de güzel bir tercih olmayacaktı. Ben de daha soyut bir iş yapmak için yüksek rüzgârlar tarafından sallanan ağaçların sudaki yansımasını çekmeye karar verdim.

Yansıma Fotoğrafları için TAKTİKLER

Yaptığınız tercihleri hatırlayınız: özne ve yansıma; sadece yansıma; sakin su; bulanık su.

Direkt ışığın su üzerinde pırıltılar yaratacağından dolayı suya yansıma bırakacak olan esas nesnenin üzerine direkt ışığın düşmesinden yanasınız; fakat pırıltıyı yok etmek istiyorsanız ışık kırıcı filtre kullanarak parıltıyı düşürebilir veya tamamen kaldırabilirsiniz.

Ayrıca doğal yoğunluk filtresi kullanmayı da deneyebilirsiniz. Yansımalar genellikle esas özneden bir iki kat daha koyu olduğundan dolayı istenmeyen ayrıntıları çıkartmak için doğal yoğunluk filtresini kullanabilirsiniz. Eğer böyle bir filtreniz yoksa dijital ortamda Photoshop veya Lightroom uygulamaları üzerinden gerekli ayarlamaları yapmanız gerekmektedir. Aklınızdan asla çıkartmamanız gereken diğer önemli bilgi ise yansımaların her zaman bir iki ton daha koyu olması gerektiğidir. Yansımalara esas özne gibi parlaklık veriyorsanız eğer görsel doğru bir şekilde durmayacaktır.

Çerçevede yer alan yansıma miktarını en yükseğe çekebilmek için geniş açılı lens kullanmanız gerekecektir.

 

MÜKEMMEL DOĞA ÇEKİMLERİ İÇİN ÖNEMLİ TAKTİKLER

İnişli tepeler ve vadiler, büyüleyici ormanlık alanlar, engebeli kıyı şeridi ve benekli bahar çayırı, doğa çekimleri ‘nde duygu yüklü ve etkileyici bir çalışma ortaya çıkarabilmek için çokca kullanılan konulardır.

Garry Schlatter fotoğrafı.

Aşağıda, başarılı doğa manzaraları çekimi yapabilmek için için başvuracağınız beş ayrı adım bulunmaktadır;

Doğa Çekimleri  Birinci Adım: Mükemmel Durağı Bulunuz.

Dışarıya çıkmadan önce mükemmel çekim alanını bulmak için gezerek harcayacağınız benzin miktarını azaltmaya yönelik küçük planlar yapabilirsiniz. Yakınınızdaki veya uzağınızdaki noktaları internet üzerinden veya kütüphanenizden veya mahallî turist bilgi ofisinden araştırabilir, fikir edinebilmek için daha önce nelerin nerelerde çekimi yapıldığına dair bilgi toplayabilirsiniz. Sizi etkileyen veya sizin beğenmenizi sağlayan fotoğrafçıların çekimlerini incelemek düşünüldüğü gibi ayıp değildir. Sizin yaptığın tek şey yapılan işi nasıl başardıklarını anlamaya çalışmanızdır.

Ayrıca yürüyüş, kamp, dağ tırmanışı, bisiklet, kanal botu gibi görsele etkileyicilik kazandıran arazilerde yapılan etkinliklere dair de bilgi toplayabilirsiniz. Nerelerde çekim yapmanız gerektiği ve nerelerden kaçınmanız gerektiğine dair fikir edinmek için kişisel veya internet üzerinden diğer fotoğrafçılarla konuşunuz. Bir kere nerelere gitmeniz gerektiğine dair liste yaptığınızda kısa da olsa bir gezintiye çıkıp oralara değip değmediğini görmeniz gerekmektedir.

Harol Hoyer fotoğrafı.

Doğa Çekimleri  İkinci Adım: Doğru Işığı Yakalayınız.

Bir manzara, görselinizin boyutuna bağlı olarak doğru ışık yardımı ile geliştirilebilir. Bu durum daha çok bizim ‘’güneş’’ olarak adlandırdığımız ışıkla aynı ölçüdedir. Birçok manzara fotoğrafçısına göre güneşin doğuşundan veya batışından bir saat önce beliren erken gün ışığında çekim yapmak gereklidir. Bazı fotoğrafçılara göre ise gün doğumu canlı renkler sunarken, diğer fotoğrafçılar ise öğlen saatlerinde görünen kış güneşinin çekimler için daha avantajlı olduğunu savunur.

Fikrin her ne olursa olsun, fotoğraf çekimine başlamak için görselinizin arkasında veya yanında ışık olmalıdır; ayrıca program ayarlarını yapmalı ve gerekli çekim pozisyonunu bulmak için hazırlanmalısınız. Yanınıza, rahat bir sandalye, sıcak içecek termosu ve sıcak kıyafetler almayı da unutmayınız. Özellikle büyük bir mesafe kat etmeniz gereken gezilerde böylesine güzel bir bölgede çekim yapmak için güneşin doğuş ve batış saatlerini gözden geçirmeniz yararınıza olacaktır.

Bir Brent Danley fotoğrafı.

Doğa Çekimleri  Üçüncü Adım: Yaratıcı Betimlemeler Oluşturunuz.

Boş bir alan, sıkıcı bir görsel yaratabileceğinden dolayı seyirciyi nelerin etkileyebileceğine dair düşünmeniz ve gerekli eklemeleri yapmanız gerekecektir. Çevrede etkileyici özellikte nesneleri bulmak için dolaşınız; ayrıca üçte birlik, simetri ve altın oran gibi manzarayı güzelleştirecek olan taktiklere başvurunuz.

Coğrafik olaylara dikkat ediniz ve bunların birbirleri ile olan kesişim noktalarını inceleyiniz. Örneğin, ufuk çizgisinin, bir dağın veya gölün şeklinin nasıl kesiştiğini veya aralarında ne kadar mesafe olduğunu ölçünüz, ardından bunların maksimum etki sağlayabilmesi için nerelere konulması gerektiğine karar veriniz. Esas ilgi noktası olarak yansımaları veya gölgeleri bile seçebilirsiniz. Bakanın gözünde etki bırakmak için ön planda etkileyici öğelere yer veriniz veya bakanın dikkatini çekebilecek nitelikte olan yol, nehir veya demiryolu gibi öğelere görselinizde yer veriniz.

Çekim yapmadan önce kendinize birtakım sorular sormanız gerekmektedir. Örneğin, Bu görselde beni etkileyen ne? Bu görsel bana bir şeyler katıyor mu? ve Bu görselin esas etki noktası nedir ve bunu en iyi şekilde sunuyor muyum? Yapacağınız çekimin etkileyici olabilmesi için bu soruları sorarken kendinize karşı dürüst olmanız gerekmektedir. Son olarak her şeyi bir kenara bırakıp fotoğraf çekiminiz gerçekleştiriniz. Unutmayın ki çekiminiz başarılı olmasa bile sonucunda deneyim elde etmiş olacaksınız.

Bir Garry Schlatter fotoğrafı.

Doğa Çekimleri Dördüncü Adım: Gerekli Kurulumu Yapınız.

Herhangi bir ön planda, aşırı alçak ayarda görüntü düz, aşırı yüksek ayarda ise görüntü yamuk duracağından dolayı tripodunuzun yüksekliğini en iyi görüş açısını verebilecek şekilde ayarlayınız. Ani bir rüzgâr fırtınasından dolayı görsel bozulacağı için tripoda sağlamlık kazandıracak bir taş dolusu çanta veya sırt çantanızı asabilirsiniz; ancak tripodunuz ayrı-düzeyli ise yapmanız gereken en sağlam ve en güvenli şekilde kullanmanızdır.

Lens titreşimini azaltıcı ayarı kapatınız ve kameranızın ISO ayarını 100 ile 200 arası bir seviyeye getiriniz. Bunu özellikle akşam karanlığında veya alacakaranlıkta ışığın az çok var olduğu uzun çekimler yaparken manuel kullanımda tercih ediniz. Bu uzun çekimler cezir bulanıklaşmasını, denizin akışını veya bir bulutun gökyüzündeki hareketini bir araya getirerek zarif ve ruhani bir şekilde bir araya getirir. Işığın çok sert olduğu öğle saatlerinde bu tarz uzun çekimler yapmak istiyorsanız eğer lense giren ışığı önleyebilecek filtreler kullanmanız gerekecektir.

Doğa Fotoğrafları Diyafram Önceliği

Diyafram Önceliği kullanmak alan derinliği ile oynamanıza imkân sağlarken f/11 ve f/22 değerleri arasında diyafram kullanarak geniş kapsamlı bir çekim yapabilmenize da olanak sağlar. Ayrıca daha da yaratıcı olabilmek için daha geniş bir diyafram kullanarak sığ alan derinliği yaratabilir veya ön plana daha çok odaklanabilirsiniz. Ardından Payback uygulamasını kullanarak görselin netliğinden ve renklerin doğruluğundan emin olabilmek için yakınlaştırmalar yapınız, ardından ton dağılımı yardımı ile çekimi onaylayınız. Kameranız izin veriyor ve hafıza kartınız da çalışıyorsa eğer RAW ayarında çekim yapmanız önerilebilir.

Ayarlamaların ardından ise renk, zıtlık ve çekim üzerinde önemli bir kontrol sağlamış olacak, manzara için gerekli çekim pozunu ayarlayacak ve potansiyel doğa manzarası görseline erişeceksiniz.

KESKİN DOĞA FOTOLARI ELDE ETMEK İÇİN BİLİNMESİ GEREKENLER

Doğa fotoları için en önemli elementlerden biri görselde yer alan bütün öğelerin keskin olmasıdır. Genellikle bu durum ön plandaki öğelerin kameranızdan metrelerce uzakta olması aynı şekilde arka planınızdaki öğelerin de kilometrelerce uzakta olması ile sağlanmaktadır. Kısacası bunu gerçekleştirebilmek için alan derinliğinin yeterince geniş olmasından emin olmanız gerekmektedir ki böylelikle görselde yer alan bütün öğelerin yeterince uygun olabilmesi sağlansın.

Bu doğa fotoğrafında yer alan her şeyi, ön planda bulunan donuk göl üzerinden arka planda yer alan tepelere kadar keskin bir odakta çekmek zorundaydık.

Doğa fotoğraflarında yer alan kişisel bir noktaya odaklanmışsanız eğer bunun anlamı kendinize algılayıcılar arasında paralel olarak bulunan bir odak yarattığınızdır. Ön planda ve arka planda yer alan nesnelerin tümü teknik olarak odak sayılmaz; ancak fotoğrafta ‘’alan derinliği’’ olarak adlandırılan ve nesnelerin kabul edilebilir derecede keskin olduğu bir bölge vardır. Örneğin, aşağıda yer alan fotoğrafta, kamera kayaları odağı olarak belirlemiştir. Kısacası odak düzlemi, alan derinliğinin birleşmesini sağlayan, ön planda veya arka planda bulunan, algılayıcıların karşısındaki kayaların ve kabul edilebilir sınırda olan keskinliğin ardında yatır.

Keskin Doğa Fotoğrafları Alan Derinliği Şeması

Teorik olarak gösterilen bu örnek, verilen odak uzaklığı, diyafram ve odak noktasına göre alan derinliğini gösterir. Alan derinliği her zaman 1/3 görselin ön planında ve 2/3 şeklinde de arka planda yer almaktadır.

Yukarıda yer alan şemadaki fotoğraf, uygun keskinlikle beraber bütün ağaçları barındırabileceği yeterli alan derinliğine sahip değildir (Örnek: Nesneler odak dışı görünür.); ancak alan derinliğini istenildiği kadar genişletebilmenizi sağlayan bir dizi faktör bulunmaktadır. Bunlar; odak uzaklığı, diyafram ve odak noktasına olan uzaklık olarak isimlendirilebilir. Aşağıda yer alan bu etkenlerin alan derinliği ile arasında bir ilişki olduğu görülmektedir.

Keskin Doğa Fotoğrafları için Alan derinliği Etkenleri

 

Doğa fotoları için Odak Uzaklığı:

Odak uzaklığınız, görselinize bağlı olarak ayarlanır. Odak uzaklığını değiştirdiğinizde paralel olarak görüş alanınızı da değiştirmiş olursunuz. Bunun anlamı ise alan derinliğinizi değiştirmek için genelde odak uzaklığını değiştirmediğinizdir; ancak bununla beraber, odak uzaklığınızda yer alan diğer öğeleri de etkilemektesinizdir. Kısa bir odak uzaklığı (geniş açılı), uzun odak uzaklığından (telefoto) daha geniş bir alan derinliği verecektir.

Doğa fotoları için Diyafram:

Yüksek bir ihtimalle alan derinliğinde yer alan en önemli etken ‘’diyafram’’dır. Dar bir diyafram (geniş f değeri), daha geniş bir alan derinliği vermektedir. Görselin esas değerini harcamamak adına ışın kırıcı diyafram kullanarak görselin alan derinliğini en yüksek değere getirebilmek için daha küçük bir diyafram seçmenin önemi büyüktür.

Doğa fotoları için Odak Noktasına Olan Uzaklık:

Belirlenen odak uzaklığı ve diyafram arasındaki birleşim sonucunda, alan derinliği yaratacak olan odak düzleminin nereye konumlandırılacağına karar verilir. Kameradan odak noktasına kadar olan mesafe arttıkça paralel olarak alan derinliği de artacaktır. Kısacası seçilen odak uzaklığı genellikle belirlenen diyafram ve alan derinliğini oluşturan odak noktasıyla birleşiminden ortaya çıkar.

Doğa fotoları için Hiperfokal Uzaklık:

Tüm görselin odak noktasında olduğunu belirleyebileceğimiz tek bir nokta vardır; o da alan derinliğini ön plandan sonsuzluğa doğru taşımaktır. Bunu yapabilmek içinse hiperfokal uzaklığa odaklanmak gereklidir. Hiperfokal uzaklık ise alan derinliği içerisinde yer alan, belirli odak uzaklığı ve diyafram ayarı sonucunda odak noktası üzerinde bütün sahnede belirlenen uzaklıktır.

Hiperfokal uzaklığa odaklanarak bütün görselin alan derinliği içerisinde yer alacağını göreceksiniz.

Teorik olarak doğru diyaframı seçerek ve hiperfokal uzaklığa doğru odak noktasını taşıyarak bütün görseli odağa almayı sağlayabiliriz. Hiperfokal uzaklığa odaklandığınız zaman uygun kabul edilebilir limit her zaman için yarı hiperfokal uzaklıktır.

Hiperfokal uzaklığı hesaplamak çok da önemli değildir; alan dışında olduğunuzda bu hesaplamayı yapmanıza yardımcı olacak olan birçok site veya uygulama mevcuttur.

Doğa fotoları için Diyafram Seçimi:

Herhangi bir odak düzlemi için alan derinliği ön planda 1/3’ü ve arka planda ise 2/3’ü olmalıdır. Kısacası kolay ancak potansiyel olarak kusurlu olan hiperfokal uygulaması, oldukça küçük bir diyafram seçmenizi (f/22 veya f/18) ve görselin en alt kısmından 1/3’üne odaklanmanızı sağlamaktadır. Kötü bir tahmin olmadığı gibi genellikle de istenilen alan derinliğini hesaplamaktadır; ancak ışık kırınımından dolayı ortaya çıkan düşük foto keskinliğinde bulunan sonsuz odak etkisini küçük bir diyafram seçerek kaybedebilirsiniz.

Örneğin, aşağıda yer alan doğa foto aynı iki sahnenin kıyaslamasını göstermektedir; soldaki f/82de çekilmiş ve sağdaki de f/16’da çekilmiştir.

Görselin en alt kısmında odak noktasında yer alan eğrelti otu, ön planın en önemli öğesidir. İki görsel de mükemmel derecede keskin görünmesine rağmen her iki görsel de %100 yakınlaştırma yapıldığında f/8 ve f/16 değerleri arasında keskinlik bakımından farklılık göstermektedir.

Doğa Fotoğrafları Diyafram

Eğrelti otu’nun keskinlği solda f/8 sağda ise f/16’dır. F/22 ve f/16 değeri arasında çekim yapılmasına rağmen daha geniş bir diyafram kullanarak (f/8) ve hiperfokal uzaklığa odaklanarak mükemmel bir keskinlik elde etmek mümkündü.

Diyafram küçüldükçe, özellikle görselin kenar kısımlarında ışık kırınımları önemli bir hale gelmekte ve ucuz lenslerde daha da belirgin olarak görülmektedir. Genellikle lens performansı bakımından etkin nokta f/8 veya f/11 değeri arasında bir yerdedir. Kısacası küçük ışık kırınımı kullanımı yapan diyafram halen alan derinliğini belirleyebiliyorsa önemlidir.

Deniz Manzarası Fotoğraf Çekimi için İpuçları

Sunduğu çeşitlilik ve kolay ulaşılabilirliği sayesinde çekimini yapmayı en çok sevdiğim yerlerden biri deniz kenarlarıdır. Bu yüzden, Yeni Zelanda gibi birçok sahile sahip bir ülkede yaşadığım için çok şanslıyım. Aşağıda deniz kenarlarında güzel deniz manzarası fotoğrafları çekimleri yapabilmeniz için birkaç ipucu göreceksiniz.

Deniz Manzarası Fotoğraf Çekimi için Nitelik

Güzel bir deniz manzarası fotoğrafı ortaya çıkarabilmek için diğer bütün manzara fotoğraflarında yer alan ön plan güzelliğini bulundurmak çok önemlidir. Değişik kaya ve kaya şekilleri arayışına girmek deniz kenarlarında bunu yapabilmenin ve ön plan öğesi olarak kullanmanın bir yoludur; ancak ilk bulduğunuz kayanın fotoğrafını çekmeniz tavsiye edilmemektedir. İnceleyenin etkisini çekebilecek nitelikte nesneler arayışına girmeniz sizler için daha yararlı olacaktır. Mesela yeni bakış açıları deneyebilirsiniz; örneğin, neyin daha iyi duracağını ölçebilmek için kamerayı değişik açılara ve değişik yüksekliklere konumlandırmayı deneyiniz.

Mesela aşağıda bulunan fotoğraf göğüs hizasında çekilmiş ve kaya havuzunun oluşturduğu şekli vurgulamıştır. Ayrıca kamerayı alçakta tutmak kaya havuzuna dümdüz bir görüntü verirken, kamerayı yukarıda tutmak görsele sığdırdığım gökyüzünü kısıtlayacaktır.

Aşağıda ise bulduğum ilginç ağaç kökü şekillerini göreceksiniz. Bu çekimi yapabilmek için kameramı alçakta tutup ön plana oldukça yakın durdum; ayrıca ağaç köklerini büyütmek için de geniş açılı lensler kullandım.

 

Deniz Manzarası Fotoğrafları Bakış Açısı

Bazı deniz manzarası sahilleri, uçurum üzerinden mükemmel çekimler yapabilmemizi sağlayan görüntüler sunar. Bu tarz çekimler için ön planda yer alan büyük kaya oluşumları ve uçurumlar yeterlidir. Aşağıda yer alan görsel bir sümsük kuşu topluluğu üzerinden çekilmiştir. Benim için bu fotoğraf kuş topluluğunun eklenmesi ile ölçülü bir yapı kazanmıştır.

Bazen olayları basit tutmak yeterlidir. Islak kumlar ve gelgit çizgisi üzerinde yer alan ayak izleri ile birleşince mükemmel bir görüntü sunacaktır.

Tabi ki deniz manzarası fotoğraf çekimleri için yukarıda verilen konular yeterince ayrıntılı değildir.

Deniz manzaralarına dair sevdiğim diğer bir özellik ise diğer sahillerde de bulabileceğiniz özellikleri barındırmasıdır. Bu saydıklarımızı, değişik açılardan aynı sahilde de görebilirsiniz.

Ayaklarınızın ıslanmasından korkmamalısınız! Bazen deniz kenarında bulabileceğiniz en değerli görüntü onlara ait olabilir.

Deniz Manzarası Fotoğraf Çekimi için Deklanşör Hızı

Genellikle görselin genel yapısı üzerinde önemli bir etkisi olduğu için deniz manzarası fotoğrafları veya su içeren diğer fotoğraflar için düşünmemiz gereken diğer önemli faktör deklanşör hızıdır.

Hızlı bir deklanşör olayı dondurmakta ve daha sonrasında suyun puslu bir şekilde görünmesini engeller. Bu durum genel olarak 1/20 saniyeden daha hızlı bir değere eş değer şekilde suyun hızına bağlıdır. Bu teknik, fotoğrafçı olmayanların görmeyi umduğu ve deniz çekimlerinde yapabileceğiniz en doğru şeydir. Ancak fotoğrafçılığın gerçekçilikle bir alakası olmadığını da aklımızdan çıkarmamamız gerekmektedir.

Aşağıda bulunan fotoğraf 1/50 saniye hızında çekilmiş ve gördüğünüz üzere suyun hareketini dondurmak için yeterli hızdadır.

Yavaş deklanşör hızı, çeşitli derecelerde suyun bulanık gözükmesine sebep olmaktadır. Bu durum yine suyun hızına bağlı olmasına rağmen ½ saniye hızında çekim yaparsanız su üzerinde biraz bulanıklık olmasına rağmen makul derecede detayları da elde etmiş olursunuz. Halen biraz bulanıklık içermesine rağmen 1/3 saniyede çekilmiş olan bu fotoğraf suyun kaya üzerine çarpmasından dolayı oluşan sıçramayı yansıtmaktadır.

Deniz Manzarası Enstantane

Deklanşör hızı 1 saniye üzerine çıktığı an, görselde oldukça popüler olan beyazımsı veya sisli bir görüntü oluşur. Bazı insanlar bu görüntüden nefret etse bile ben kullanmayı seviyorum. Aşağıdaki fotoğraf ise 4 saniyelik deklanşör hızı kullanılarak çekilmiştir.

Kullanılan deklanşör hızı genellikle kişisel tercihe bağlıdır. Bazı zamanlar ışıktan etkilenebilmesine rağmen (Gün doğumundan veya gün batımından sonra ışık genellikle alçak olacağından hızlı bir deklanşör kullanınız.) deklanşör hızı aslında fotoğrafı nasıl görmek istediğinize bağlı olarak ayarlanmıştır.

Deniz Manzarası Fotoğraf Çekimi için Filtreler

Artan doğal yoğunluk filtresi ve doğal yoğunluk filtresi en çok kullandığım iki özel filtredir.

Yükseltilebilen doğal yoğunluk filtresi genellikle kamera sensörüne çok fazla gelen çekimlerde kullanılmaktadır.  Bu da genellikle gökyüzünde ön plan ışığının aşırı parlak olduğu gün doğumu veya gün batımı saatlerinde kullanılır. Bu filtre, dereceli geçişle beraber bir sonda koyu diğerinde ise tertemizdir. Koyu alan, çekim esnasında parlak alanla dengeli olabilsin diye parlak alan üzerine konumlandırılır. Bu filtreyi alternatif olarak kullanabilmenin diğer bir özelliği ise çekilen birçok fotoğrafın çekim sonrasında bir araya getirip harmanlamasıdır. Bense genellikle iki çekim yapıp bir araya getirmeyi tercih ediyorum.

Doğal yoğunluk filtreleri ise kamera sensörüne vuran ışık derecesini düşürebilmek için kullanılır. Normal ışığın kaldıracağı süreden daha uzun bir sürede çekim yapmak istediğiniz zamanlarda işinize yarayacaktır. Doğal yoğunluk filtreleri, yaklaşık olarak 3-durak gibi çeşitli şiddetlerde karşımıza çıksa bile 10-duraklı çekimlerde de kullanılabilirler.

Aşağıdaki fotoğraf ise 10-durak doğal yoğunluk filtresiyle çekilmiştir. Güneş ufuk çizgisi üzerinde yükseldiğinden dolayı koşullar oldukça iyiydi; ancak filtre, benim, 60 saniyelik bir deklanşör hızı kullanmama izin vermekteydi.

 

 

MÜKEMMEL GÜZELLİKTEKİ SAKİN ŞELALE FOTOĞRAFLARI DÖRT PÜF NOKTASI

Şelaleler, doğa fotoğrafçıları için oldukça popüler bir öğedir. Doğal güzelliğini resmetmek kolay ve temiz olduğu gibi bazen yapılan çekimlerde eve dönülüp bakıldığında düşünemeyeceğiniz güzellikte sonuçlar ortaya çıktığı görülür. Google + Fotoğrafçılık teması sorumlusu olarak ‘’şelaleçarşamba’’ etiketi ile daha iyi şelale fotoğrafları nasıl çekilebileceği üzerine her hafta sorular sormaktayım. Burada da sizlerle bazı püf noktalar paylaşmak istedim.

Şelale Fotoğrafları İçin Sahip Olduğunuz Donanım Sizin İçin Yeterlidir.

Şelale fotoğrafları çekimi yapılacağında birçok insanın ilk olarak önerdiği şey uzun çekimler yapabilmek için nötral nd yoğunluk filtresi edinilmesi gerektiğidir. Bu bilgiyi unutmanız gerekmektedir çünkü böyle bir zorunluluk yoktur! El ayarı ve tripod ile çekim yapabilen bir kamera kullanarak işe başlayabilirsiniz. İnanın ihtiyacınız olan tek şey budur! Koyu nötral yoğunluk filtresi kullanmanızdaki en büyük sorun ortamda halen güneş olmasıdır. Kafanızın üzerinde sıcacık bir güneş varsa ve siz sıcak bir yerdeyseniz, koyu gölgeler hiç de mükemmel bir görüntü yaratmayacaktır. Işık sert ve düzdür. Yapılabilecek en güzel şeyse gün doğumunda veya gün batımında bu durumdan yararlanmaktır.

Şelaleler genellikle derin vadilerde bulunmaktadır; böylelikle güneş dağların arkasına gelir gelmez şelale bütün görkemiyle tonlamalarını ortaya çıkaracaktır, sizde bunu kullanarak gerekli ışık yardımıyla uzun çekimler yapabilirsiniz. Aslında yapmanız gereken, bunu gerçekleştirebilmek için plan oluşturmanızdır. Örneğin, çekimini yapmak istediğiniz şelale doğuya dönük olduğundan ve ışık şelaleyi sağdan yakalayacağı için günün en iyi saati olmayacağından plan kurma üzerine daha da düşünmeniz gerekecektir. Kısacası doğuya dönük bir şelaleyi çekmenin en iyi zamanı geç öğlen saatleridir.

Şelale Fotoğrafları İçin Şelaleyi Anlamaya Çalışınız.

Çekim ne kadar uzunlukta olmalıdır? Sanıyorum verilecek olan cevap insanların fast-food zevki kadar değişken olacaktır. Kişisel olarak şelaleleri ikiye ayırmaktayım. Bunun sebeplerinden biri ise nefesini kesecek derecede sert bir şekilde akan şelaleler olduğudur. Diğerleri ise uysal uysal akan şelalelerdir. Aklınızda bulundurmanız gereken şey, çekimini yapacağınız şelalenin ayrıntısız bir su damlası olmaması gerektiği ve bunun için çekimi tamamıyla iyi ayarlamanız gerektiğidir.

Bu şelale oldukça dolu ve düşük ışıklıdır. 1.6 saniyede, ayrıntısız bir şekilde suyun akmasını uzun uzun çektim.

Manuel kullanımda, çekimimi genellikle kameramın olabilecek en düşük ISO (100) ayarında gerçekleştiririm. Ardından diyaframımı en düşük değere ayarlayarak odak noktamı en geniş açıyla yakalarım, bu ayar genellikle f/8, f/10 arasında bir değerdedir. Bunun ardından ise kameramın ne çeşit deklanşör hızı ayarı yapacağına bakarım.

Büyük Şelale Fotoğrafları

Büyük şelaleler için ise çekimimi bir saniye altına ayarlamaya çalışırım. ¼ veya bir saniye arasında yapılan her çekim şelale akıntısını ve geriye kalan bütün ayrıntıları içermektedir.

Küçük ip gibi olan şelaleleri ise uzun uzun betimlemeyi tercih etmekteyim çünkü sonucunda elde edilen görüntü mükemmel olacaktır. Keskinliği yitireceğinizi düşündüren küçük değerli diyaframlar kullanmaktan kaçınmayınız. Fotoğrafçılık her zaman fedakârlıklardan ortaya çıkmaktadır; anlayacağınız suyunu hareketini çektiğiniz zaman %200lük bir yakınlaşma sonucunda keskinliği yitirmeniz söz konusudur. İhtiyacınız olduğu zaman f/22lik değeri kullanmaktan kaçınmayınız. Bense, bu tarz şelalelerde 1-4 saniye arası uzunlukta çekimler yapmaya çalışıyorum.

Şelale Fotoğrafları İçin  Ağaçların Görselinizde Yer Almasına Olanak Sağlayınız.

Uzun uzadıya betimlemesini yaptığınız bir şelalenin etrafında ufak bir esinti gibi otların ve bitkilerin yer aldığını hiç fark ettiniz mi? Dinamik ışığı tek bir görselin içerisine sığdırmak için L-Desteğini kullanan birçok insan görmüşsünüzdür. Bizler aynı şeyi zamanı sıkıştırarak yapabiliriz. Şelalenin çekimini yaptıktan sonra karede yer alan bitkilerin ve otların yumuşak ve tüy gibi olduğuna emin olunuz. Eğer bir önceki cümlede bahsedildiği gibiyse görselin dinamiğini dondurmanız gerekecektir. 1/100 veya daha hızlı bir şeylere ihtiyacınız olacaktır. Diyaframı değiştirmeniz gerekecektir; ancak bunu yaparken maksimum odağı kaybetmemeye özen göstermeniz gerekecektir. Eğer halen yeterli ışığı elde edememişseniz gerekli deklanşör hızını elde edene kadar ISO değerinizi yükseltmeniz gerekecektir.

Eve döndüğünüzde yapmış olduğunuz iki çekimi ‘’Photoshop’’ uygulaması üzerinden ayarlayabilirsiniz.

Yaprakların esintide hareket etmesinden dolayı iki görseli harmanlayarak yaprakların keskinliğini sağladım.

Şelale Fotoğrafları İçin  Bulutlu Havalarda Dışarı Çıkınız.

Kendiniz için yapabileceğiniz önemli iyiliklerden biri, yağmurlu bir günde kameranızı da yanınıza alarak yürüyüşe çıkmanız olacaktır. Böylece bütün gün çekim yapma özgürlüğü ile alçak ışıkta çekim yapma imkânına erişeceksiniz. Ayrıca böyle havalarda yosunlu kayaların ve sonbahar yapraklarının renklerinin yarattığı etkiden yararlanabileceksiniz.

Ancak yağmurlu günlerde kaçınmanız gereken gizli tehlikelerden biri gökyüzü olacaktır. Şelaleye bağlı olarak, şelaleyi aşağıdan çekebilmek için yukarıya bir yerlere çıkmışsanız ve gökyüzünü görselden çıkartmışsanız eğer şelale üzerinde koyu ve sıkıcı gri renkli bir gökyüzü bulundurmaktan kaçınmanız gerekecektir.

Bu bulutlu günde, görselimde gökyüzüne yer vermemek için özneme yakınlaşmayı detaylara odaklanmayı tercih ettim.

Fotoğrafçılıkta yer alan herhangi bir şey gibi bu da tecrübe ve zaman gerektirmektedir.

EN MÜKEMMEL DOĞA MANZARALARI ÇEKİMLERİ İÇİN BEŞ ÖNEMLİ İPUCU

Eller aşağı! Şimdiye kadar en çok aldığım soru; ‘’Mükemmel doğa manzaraları fotoğrafları nasıl elde edebilirim?’’dir. Maalesef mükemmel fotoğraflar elde edebilmek için birçok kişi yeni dijital lensi değiştirilebilen fotoğraf makinelerine yönelir; ancak en küçük bir rüzgârda bile elde edecekleri fotoğraf kötü olacağından yaptıkları tercih hüsranla sonuçlanacaktır.

Sırf bu yüzden mükemmel doğa çekimlerine yönelik beş ayrı taktiği bir araya getirip, sizlere sunduk.

Doğa Manzaraları için En Doğru Işığın Peşine Düşünüz.

Sizce güzel ışık ne anlama gelmektedir? Açıkçası kötü ışık diye bir şey yoktur ve bunu aklınızdan çıkarmanız gerekmektedir; aslında sizi zorlayan şey öğle saatlerinde güneş ışığının aşırı sert düşmesinden dolayı çekimini yapacağınız görsellerin daha zor elde edilmesidir. Bildiğiniz gibi öğle saatlerinde güneş oldukça sert bir halde düşmekte ve koyu gölgelerde renkleri ve tonlamaları kapatmaktadır.

Anlayacağınız çekim yapmak için tercih edeceğiniz zaman dilimi, konunuza alan derinliği katmanıza ve ölçü vermenize yarayan ilginç ışık oyunlarının olduğu güneşin gökyüzünde daha alçak yer aldığı saatlerdir. Ayrıca bu sıcak ışıklar gün batımı ve gün doğumu saatlerine yakın olduğundan dolayı görsele daha sıcak renkler katmanıza yardımcı olacaktır.

Mükemmel ışığı yakalayabilmek için bakmanız gereken diğer bir yer ise fırtına kenarlarıdır. Bunun sebebi ise bir fırtına geçtiğinde bulutların açılıp güneşi tepeden geçirmesi ve böylelikle karanlık gökyüzüne karşı ön planda parlak dramatik bir havaya neden olmasıdır. Hava temiz, yer ise ıslaktır; böylece güneş rengârenk ışıklar yansıtmaktadır. Bu tarz fırtınalar erken geçip, anında değişeceğinden dolayı hazırlıklı olmanız gerekecektir.

Anti-sosyal zamanlar olacağından dolayı günün boş saatlerinde çekim yapmak oldukça zordur. Gün doğumundan hemen sonraki zaman oldukça erken olacağından ve birçoğumuzun beş gün boyunca işe gitmek zorunda olacağından dolayı yapacağınız çalışmalar oldukça sıkıntılı geçecektir. Öğle saatlerinde, öğle yemeğiniz servis edildiği zaman en güzel ışık düşeceğinden ailenizi arkada bırakıp geri döndüğünüzde soğuk bir yemek yemek oldukça can sıkıcı bir durum olacaktır.

Doğa Manzaraları için Tembel Olmayınız.

Görselinizde iyi ışığı yakalamak, makyajlı ve makyajsız bir model çekimi yapmak gibidir. Bunu elde edebilmek için sabahın erken saatlerinde ve gecenin geç saatlerinde çalışmanız gerekmektedir. Bu ise, gün doğumunda doğru ışığı yakalayabilmek için karanlıkta yürüyüşe çıkmanız gerektiği anlamına gelmektedir. Sabahın köründe, parlak ışığı yakalayabilmek için yola çıkacağınızdan dolayı yanınızda fazladan sıcak tutacak kıyafetler ve ayık kalmanıza yarayacak olan kahveyi almanız gerekir.

Ayrıca sabır önemli bir noktadır. Gün boyunca yürümüş ve gün ortasında Yosemite Vadi ’sinden aşağıya bakarken mükemmel manzarayı yakalamış olabilirsiniz; ancak günün bu saatlerinde güneş berbat olacağından herhangi bir çekim yapamayacaksınız. Bu çekimi yapabilmek içinse oralarda bir yerlerde, güneşin alçalacağı ve güzel bir gün batımı oluşturacağı saati sabırlı bir şekilde oturup beklemeniz gerekecektir. Işık size istediğinizi vermeyebilir, diğer bir gün tekrardan denemeye hevesiniz var mı? Varsa eğer yapacağınız çekim diğer bir tünel görüntüsü olmayacaktır.

Doğa Manzaraları için Görselinizi Tanıyınız.

Hepimizin aklının bir yerlerinde yeşil bir çim alan bulunmaktadır. Bundan dolayı mükemmel bir doğa manzarası çekimi yapabilmek için seyahat etmemiz gerektiğine inanmaktayız. Gerçek ise bulunduğunuz bölgeyi elinizin tersi gibi bildiğinizdir; ancak bilmiyorsanız arabanıza atlayıp, keşfetmeye başlamanız gerekecektir. Buna dayanarak söyleyebileceğim şey ise başarıyla çektiğim fotoğraflarımın büyük bir çoğunluğu evimden 75 mil uzakta olanlardı. Aklınızda bulundurmanız gereken şey dünyanın tamamının her gün bulunduğunuz bölgeye gelip bakmadığıdır. Böylece çekimleriniz, sıkıcı ve tekrarlı bir hal almışsa bile hayranlarınız için her zaman heyecan verici ve yeni olacaktır.

Seyahat etmeden önce gideceğiniz bölge hakkında araştırma yapmayı asla unutmayınız. Örneğin, benim için Google Earth bir yeri araştıracağım zaman kullandığım en güzel uygulamadır. Tabii ki sizler bir adım daha ilerleyip, arazinin gün doğumu ve gün batımı bilgilerini de veren The Photographers Ephemeris adlı uygulamayı da kullanabilirsiniz. Güneşin ne zaman tepe noktasına geleceğini ve hangi açıdan vuracağını bilmek hayatınızı kurtaracak olan bir bilgidir. Bense, bir şelaleyi çekebilmek için güneşin tepe çizgisine düştüğü zamanı beklemem gerektiğini buldum. Bu araştırmayı kullanabildiğinizin bilinilmesi hayran kitlenizi artırmakta ve hayranlarınızın sizleri bir rock yıldızı olarak düşünmesini sağlamaktadır.

Doğa Manzaraları için Korkmayınız

Hayatınız boyunca bir dereyi geçmeyi veya mükemmel bir bakış açısı elde edebilmek için çamura yatmayı reddettiğinizden dolayı mükemmel bir doğa manzarasında yer almanıza rağmen çekim yapamadığınız oldu mu? Aslında zaman bakış açımızı değiştirirken aynı zamanda yaptığımız çekimleri de değiştirmektedir. İnanın bana sizleri tehlikeli bir şey yapmaya zorlamayacağım; sizlerden tek isteğim kendinizi rahat hissettiğiniz noktadan çıkarıp ciddi anlamda güzel bir çekim yapabilmek için zorlamanızdır. Örneğin, dalgalı bir suda çekim yaparken ıslanmamak için derenin ortasında durduğumu ve uzun çizmelerimi giydiğimi görebilirsiniz.

Belki de temiz bir gökkuşağı elde edebilmek için yere eğilmeniz ve çamurun üzerine uzanmanız gerekmektedir. Karanlıktan korkuyorsanız eğer sizleri korkutan şeylere dönüp bakmanız gerekecektir. Ayrıca mavi saate kadar bekleyip, karanlığı aydınlatan parlak ışıkların olduğu an arabanıza gidebilirsiniz. Dahası sivrisinekler, Afrika arıları gibi hareket edebilir. İstediğiniz çekimi yapabilmek için yanınızda böcek ilacı ve sineklik bulundurunuz. Açık söylemek gerekirse manzara fotoğrafçılığı sık sık zor, biraz tehlikeli ve açık açık sıkıcıdır; ancak bunlarla başa çıkmaya karar vermişseniz elde edeceğiniz sonuçlar mükemmel olacaktır.

Doğa Manzaraları için Çeşitli Odak Uzaklıklarından Yararlanınız

Birçok insan için doğa fotoğrafçılığı, geniş açılı lenslerin kullanılarak büyük harcamaların yapıldığı bir iştir; ancak bu sefer değişik bir şey deneyip, çekiminizi geniş bir odak uzaklığı ile beraber yapın. Odak lens sayesinde odağı tüm detaylarıyla yakalarsınız. Eskiden olan bütün dikkat dağınıklığına sebep olan şeyleri görür ardından da görsele en iyisini katmak için var gücünüzle çalışırsınız.

Geniş açılı lensler dağ zirvesi gibi nesneleri daha da uzak ve küçük yapma eğilimindedir. Uzun odak uzaklıklı lensler ise nesneleri daha yakına çekerek diğer nesnelerle birliktelik yaratır ve çekim harika bir görüntüyle sonuçlanır.

Halen geniş açıyla mükemmel etkiyi yaratabilirsiniz; ancak birçok kişi, geniş açılı lenslerin nesneleri bir araya getirdiğini söylemesinden dolayı çekim esnasında birçok hata meydana gelir. Aslında doğru olan, bu söylemin tam tersidir. Görsele daha çok şey sığdırdığınızdan dolayı, çevreyi doldurup daha az dikkat dağınıklığına sebep olan şeyleri yakınlaştırır.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here