PAYLAŞ
manzara fotosu

Elde edilen sonuçlar büyüleyici olsa bile düşük ışıkta anı yakalamak oldukça zor bir mücadeledir. Bildiğiniz gibi olasılıklar sonsuzdur bir niteliktedir; yani canlı bir şehir manzarası veya büyüleyici bir deniz manzarası bile olabilir. Sizlere, aşağıda manzara fotosu çekimi yapmaya başlamadan önce yararlanabileceğiniz bazı noktalar sunulmuştur.

Manzara Fotosu Çekmek için İpuçları

  1. Alacakaranlık saatinden önce çevrede ufak bir gezintiye çıkmak için plan yapmanız, kadraja alacağınız görselin çevrede bulunan diğer ışığa uyumluluğunu tartabilmeniz ve ön planda herhangi dikkat dağıtıcı herhangi bir öğe olup olmadığını anlayabilmeniz için birkaç deneme çekimi yapmanız gerekmektedir. Şehir manzaraları uzaktan daha güzel görünürken deniz manzaraları sahil şeridi veya daha da yakınından daha güzel görünür. Çap, etki ve konu gibi öğeleri eklemeyi düşününüz. Alacakaranlık saati çekim yapabilmek için yaklaşık olarak 20-30 dakikanız olacağından bütün olasılıklara hazır olmanız gerekecektir.
  2. Alçak ışıkta çekim yapmanın en güzel zamanı, gökyüzünde mükemmel bir ışık şöleninin oluştuğu (esrarengiz bir mavi içerisinde solan pembeler, menekşeler, kırmızılar ve turuncular oluşturan) gün batımında yaklaşık olarak bir saat önce başlar ve yarım saat bir saat kadar da sürer. Çekim saatleri düşürülebileceğinden ve görselde yer alan nesnelerin seçiciliği artırılabileceğinden dolayı çekim esnasında gökyüzünün gölgesi karanlık geceden çok daha kullanışlı olacaktır.
  3. Kusursuz bir ışıkla çekilmiş görsellerin ana özelliği düşük deklanşör hızında çekilmeleri ve tripod yardımı almalarıdır. Manfrotto ve Gitzo katı malzemeler üretirken manzara fotoğrafçıları için ideal olan daha yumuşak bir yapıdır; ancak değişik açılar ve pozisyonlarda çekim yapmak istiyorsanız gorillapod kullanmanız gereken en önemli ekipman olacaktır. Kameranızı destekleyerek parazit riskini artırıp kaliteyi düşürmenize rağmen deklanşörü bulanıklık olma korkusuna kapılmadan bırakabildiğiniz kadar süre açık bırakınız.
  4. Yanınıza tripod almadan çekim yapmaya çıkmışsanız ve herhangi bir desteğe ihtiyaç duymuşsanız onun yerine bir duvarın tepesini, bir çöp kutusunun tepesini, bir çiti, toprağı, sırt çantanızı veya ayakkabınızı kullanabilirsiniz. Anlayacağınız bu problemi aşabilmenize yardım sağlayabilecek olan birçok ekipman vardır. Ancak kameranızı desteklemenize yardımcı olacak olan herhangi bir aksesuar yoksa sırtınızı sert bir duvara veya zemine yaslayın, kamerayı sabitleyin ve mümkün olabildiğince kendi elinizle kameranızı alttan destekleyin.

Manzara Fotosu Çekmek için Tavsiyeler

  1. Dilerseniz kamerayı deklanşör önceliğine veya manuel ayara getirerek, sağlam bir tripoda sabitleyerek işe başlayabilirsiniz. ISO ayarını 100’e getirin ve deklanşör hızını 15 veya 20 saniye arasına çekin. Diyafram bakımından konuyu ele alacak olursak geniş alan derinliği için çekim yapmak istiyorsanız görselde bulunan öğeleri odaktan uzakta f9 veya f14 değeri arasında tutmaya çalışınız.
  2. Yaklaşık olarak 12-24mm arası veya 10.5mm balıkgözü lens kullanarak mükemmel sonuçlar elde edebileceğiniz için daha hızlı lenslerin daha iyi olduğunu ve daha sağlam açılar elde etmemizi sağladığını söyleyebiliriz. Ayrıca ufuk çizgisiyle veya perspektifiyle oynamak isteyebileceğimiz şehir görsellerinde yakınlaştırma yapabilen lens kullanmak yararınıza olacaktır.
  3. Otomatik beyaz dengesi ayarı yaptığınız zaman canlı renklerin yetersizliğini göreceğiniz için ortalama bir gün ışığı olan beyaz dengesini manuel olarak ayarlayın veya 5500k ayarını yapın. Böyle bir durumda RAW modunda çekim yapmanız da önerilirken ihtiyaç anında WB ayarına da geçiş yağabilirsiniz.

Manzara Fotosu Çekmek için Ayarlar

  1. Kullanılabilecek diğer bir kit ise D40, D40×, D60, D80 ve D90 Nikon çeşidine uygun olan Nikon ML-L3 kablosuz kontrolle benzerlik gösteren deklanşör ayarıdır. Birçok model ve ayar için kablosuz veya kablolu özellik gösteren birçok çeşit vardır. Bu ayarın sağladığı en önemli katkı; fotoğrafçının, genel canlılık ve netliği bozan sarsıntı veya pustan meydana gelen sorunları görmesini sağlaması ve çekim sonrasında bunlara dikkat etmesinden dolayı güzel sonuçlar elde etmesidir. Diğer bir hile ise deklanşör kontrolünüz yanınızda değilse zamanlayıcıyı kullanmanızdır.
  2. Deklanşör kontrolünüz varsa eğer bunu bir adım daha ileriye taşıyabilmek için kameranızın B-ayarını (örtücü ayarı) veya ayna kilit ayarını kullanmanız gerekecektir. İlk önce deklanşöre basıp aynayı kilitleyiniz, ardından titreşime sebep veren öğeleri kaldırın ve deklanşöre tekrardan basarak çekime başlayınız. Bu işlemi çekim yapmak istediğiniz ana kadar sürdürünüz.
  3. Kamera üreticileri, tüm zamanlar boyunca dijital lensi değiştirilebilen fotoğraf makinelerini en üst seviyeye çıkarmaya çalışmıştır. Belki de son zamanlarda yaptıkları en güzel fotoğraf makinesi en son çıkan ISO 200’de 12,800 değerine çekim yapabilen Nikon D35’tir. Ayrıca bu ISO değeri şimdiye kadar eşi benzeri görülmemiş 102,400 değerine kadar çekim yapabilmektedir. Alçak ışık ortamında bu değerde ISO ile çekim yapacak olan fotoğrafçıların deklanşör hızını tatmin edecek şekilde yüksek tutması gerekmektedir.
  4. D3S gibi güçlü makinaların etkileyici bir şekilde paraziti önleyebilmesi her fotoğraf makinesinin de aynı şeyi yapabileceği anlamına gelmemektedir. Sonuç olarak yüksek bir ISO ayarını seçmişseniz veya nesneyi bir tripodla destekliyorsanız parazit kaçınılmaz olacaktır; ancak bunu azaltabilmek için de bazı yöntemler bulunmaktadır. Birincisi, kameranız parazit düşürücü ayara sahipse, onu aktifleştiriniz ve görselde bulunan yanlış renk ayarlarını sizlere otomatik olarak bulup değiştirmesini sağlayınız. Mükemmel bir çözüm yolu olmamasına rağmen elde çekim yapmaktan başka çareniz yoksa işinize yarayacaktır. Piyasada birden çok parazit düşürücü yazılım ürünü bulunmasına rağmen yararlı bir uygulama olan Photoshop programını da kullanabilirsiniz.

Manzara Fotosu Çekmek için son tiyolar

  1. Merak hissi yaratacak öğeler, konular ve ölçü bir araya geldiğinde karşı konulamaz bir ön plan ortaya çıkar. Örneğin, şehir manzaralarında, doğal ve yapay ışıklar görsele dramatik bir hava kazandırmaktadır. Aşırı hava kirliliğinin gökyüzünü boyamasına ve gökyüzünde yer alan parlak cisimler dağılmasına rağmen izleyicinin gözünü bu görselde yer alan bir bina, bir köprü, bir karayolu veya bir özne etkiler. Eğer bu bir alacakaranlık manzara fotoğrafıysa ihtiyacınız olan şeyler diyagonal çizgide dizili ağaçlar, bir çit veya bir çiftliktir. Aynı şekilde bir deniz manzarası içinse ihtiyacınız olan şeyler bir fener, bir uçurum veya bir kemerdir.
  2. Alçak ışıklı bir yerde çekim yapacağınız zaman ölçüm yapmayı bilmek göreviniz olmalıdır. Kameranızı alan ölçümüne veya çoklu çekime ayarlayarak yapılacak olan görselin çekimine uygun olan değerleri bulunuz. En ideal başlangıcı ise gölgeler veya aşırı parlak renkler yerine orta tonlarla yapmanız gerekmektedir. Ayrıca yakınlaştırıcı lens kullanıyorsanız çekimini yapacağınız öznenin detaylarını incelemek için yakınlaştırma yapıp ardından eski noktaya geri dönerek çekimi gerçekleştiriniz.
  3. Uygulanabilecek diğer bir hile ise düşük ışık olan bölgelerde çekim yaparken arka arkaya üç ayrı fotoğraf çekebilmemize imkân veren AEB ayarıdır. Görselin bir kısmı için diyafram önceliğini ve ölçeği kullanınız, ardından ton dağılımını kullanarak doğru sonuçlar elde ettiğinizden emin olunuz. Diyafram ve ISO ayarını tamamıyla aynı tutmanıza rağmen çekim uzunluğunu her durakta yarımşar olacak şekilde artırınız. Sonrasında bunların hepsini tek bir çekimde kullanma imkânına sahip olacaksınız.
  4. Dijital fotoğrafçılığa dair belki de en mükemmel şey direkt alınan geri bildirimdir. Başlangıçta kullanacağınız bütün teknikler hatalı olabilir; ancak çekimi ton dağılımına bakarak kontrol edebilirsiniz.

Önemli olan tek şey işinizi yaparken keyif almanızdır, bunu aklınızdan asla çıkarmayınız!

Doğa Fotoğrafçılığı için 11 Harika ipucu ve öneri

Genç bir çocukken aldığım epeyce eski Minolta SLR fotoğraf makinesi ile manzara ve doğa fotoğrafçılığı için aşkım başlamıştı. Doğada var olan güzelliği çekebilmek için yaşanan büyük bir mücadele vardır. Oldukça yüksek bir ihtimalle bu mücadele duygusu benim karakterimle de örtüşmekteydi ancak mükemmel çekimi yakalayabilmek için sessiz ve hareketsiz bir şekilde beklemeyi, bölgeyi dolaşarak manzaranın güzelliğini yakalamayı ve birkaç saat içinde ışığın manzarayı tamamıyla değiştirmesini beklemeyi de sevmiyor değildim.

Bu günlerde, manzara ve doğa fotoğrafçılığı için yeterince zaman ayıramıyor olsam bile fotoğrafçılığa dair aldığım birkaç derste bazı notlar edindiğimi hatırlıyorum.

MANZARA FOTOĞRAFÇILIĞINA DAİR İPUÇLARI

Alan Derinliğini Maksimuma Getiriniz

 

1- Alan Derinliğini Maksimuma Getiriniz.

Manzara ve doğa fotoğrafçılığında daha deneyimli ve yaratıcı olmak istediğiniz zamanlar tabii ki de olacaktır; ancak yapmanız gereken şey, görüntüde bulunan odak noktasını olabildiğince net bir şekilde ayarlamanızdır. Bunu yapabilmenizin en kolay yolu işe küçük diyafram ayarı (daha geniş değer) yapmanızdır çünkü diyafram küçüldükçe fotoğraflarınızda elde edeceğiniz alan derinliği daha da artacaktır.

Daha küçük diyaframların, görüntü sensörüne daha az ışık göndereceğini; bu durumun da hem ISO değerini yükselterek hem de deklanşör hızını artırarak sağlayabileceğinizi aklınızdan çıkarmayınız.

Not: Bazı istisnai durumlarda, düşük alan derinliği ile mükemmel çekimler yapabilirsiniz; ancak bunun her zaman için geçerli bir durum olmadığını unutmayınız.

 

2- Tripod Kullanınız.

Daha uzun deklanşör hızından dolayı, kullandığınız küçük diyaframı telafi etmek amacıyla çekim yaparken oldukça sabit bir şekilde durmanız gerekecektir. Kısacası, daha fazla bir deklanşör hızında çekim yapmanız gerekiyorsa eğer tripod kullanmanız sizin için yararlı olabilecektir. Ayrıca, bir kablolu veya kablosuz deklanşör kullanımı da ekstra sabitlik kazanmanızı sağlayacaktır.

 

3- Bir Odak Noktası Arayışında Olunuz.

Bütün fotoğrafların bir odak noktası olması gerekir; anlayacağınız üzere bu durum manzara ve doğa fotoğrafçılığı için de farklı değildir. Kısacası herhangi bir odak noktası olmayan manzara fotoğrafları hem boş görünmektedir hem de seyircilerin gözünde fotoğrafın geri kalanının nerde olduğunu merak etmelerine neden olan bir izlenim bırakmaktadır.

Odak noktaları, manzaralar üzerinde birçok forumda yer alabilmektedir; bir binadan veya bir nesneden, çarpıcı bir ağaçtan, aşınmış bir kaya parçasından, etkileyici bir siluetten vb. elde edilebilir.

Sadece odak noktasının ne olduğu hakkında değil, nerede bulunduğu hakkında da düşünebilirsiniz.  Üçte bir kuralı bu aşamada oldukça kullanışlı olabilir.

Odak Noktası Arayışında Olunuz

 

 

4- Ön Plan’a Özen Gösteriniz.

Manzara ve doğa fotoğrafçılığı yeteneklerinize etkileyicilik kazandırabilmeniz için gerekli olan bir diğer element ise, çekimi yaptığınız manzaranın, ön planını özenle seçmeniz ve etkileyici bir odak noktası belirlemenizdir. Bunu yaptığınızda aynı zamanda çektiğiniz görüntüde derinlik hissini de oluşturmuş olursunuz.

 

 ön planını özenle seçmeniz ve etkileyici bir odak noktası belirlemenizdir

 

5- Gökyüzünü Dikkate Alınız.

Doğa fotoğrafçılığı ‘nda dikkate almanız gereken diğer bir nokta ise gökyüzüdür.

Birçok manzara, hem etkili bir gökyüzüne hem de etkili bir ön plana sahiptir. – Bir tanesine veya diğerine, çektiğiniz görüntüde yer vermezseniz, çektiğiniz manzara oldukça sıkıcı bir hale bürünecektir.

Çirkin ve hoş olmayan bir gökyüzü varsa eğer, çekimi yapacağınız görüntüde etkin bir yapıya sahip olmasına ve ufuk noktasının üçüncü çizgisine denk gelmesine izin vermeyiniz; fakat gökyüzü, etkileyici ve heyecan verici bulut oluşumlarıyla doluysa, ışıldamasına izin verin ve ufuk çizgisini biraz daha aşağıya çekin.

Ayrıca hem çekim sonrası ayarlamaları hem de uygulanabilecek olan filtreleri göz önüne alabilirsiniz (Örneğin; polarize filtre kullanarak, renk ekleyebilir veya zıtlık oluşturabilirsiniz.)

 

dikkate almanız gereken diğer bir nokta ise gökyüzüdür

 

6- Çizgiler

Manzara fotoğrafları çekerken kendinize sormanız gereken sorulardan biri ; ‘’ Çektiğim bu görüntüyü görmek istemeleri için insanları nasıl çekebilirim?’’ Bunu sağlayabilmek için birden çok yöntem vardır; ancak en iyi yöntem, seyirciye çizgilerin yarattığı gizemi sunmak olacaktır.

Çizgiler, bir görüntüye derinlik, ölçü, odak etkisi veya izleyicinin dikkatini çekmesi için oluşacak olan imkânları sağlar.

 

en iyi yöntem, seyirciye çizgilerin yarattığı gizemi sunmak olacaktır

 

7- Hareket’i Yakalayın.

Birçok insan, manzaralar hakkında düşündüğünde akıllarında beliren yegâne şeyler dinginlik, huzur ve durağan bir ortamdır. Fakat doğa nadiren durağandır ve yarattığı hareketi bir görüntü üzerinde değiştirdiğiniz zaman görüntüye drama, ruh ve odak etkisi eklemiş olursunuz.

Örneğin; ağaçlardaki rüzgâr, sahildeki dalgalar, şelalede oluşan su akıntısı, gökyüzünde uçuşan kuşlar ve hareket eden bulutlar.

Bu hareketi yakalamanın esas anlamı aslında daha uzun bir deklanşör hızı kullanmaktan geçer (bazen rahatlıkla birkaç saniye alabilir). Tabii bunun anlamı sensöre daha çok ışık vurması nedeniyle daha küçük bir diyafram kullanmanız, bazı filtreler eklemenize veya günün erken saatinde veya geç saatinde ışık daha azken çekim yapmanız anlamına gelmektedir.

 düşündüğünde akıllarında beliren yegâne şeyler dinginlik, huzur ve durağan bir ortamdır

 

8- Hava’yla Beraber İşbirliği Yapınız.

Herhangi bir görüntü, meydana gelen hava değişikliğine bağlı olarak büyük bir değişim geçirebilir. Kısacası doğru hava koşulunu yakalamak mükemmel bir çekim için oldukça önemli bir noktadır.

Fotoğrafçılığa yeni başlayan birçok insan havanın güneşli olmasını fırsat bilip kendilerini fotoğraf çekmek için dışarıya atarlar. Hâlbuki yağmur belirtileri gösteren bulutlu bir hava fotoğraf çekmek için daha ideal bir seçenektir.

Bir sonraki güneşli günü beklemek yerine fırtınalara, rüzgârlara, sise, etkileyici bulutlara, karanlık gökyüzü ardında gizlenen parlak güneşe, gökkuşaklarına, güneşin doğuşuna veya batışına bakınız.

 

gizlenen parlak güneşe, gökkuşaklarına, güneşin doğuşuna veya batışına bakınız.

 

 

9- Altın Saat Olarak Nitelendirilen Anlarda Çalışınız.

Geçenlerde, gün içerisinde asla çekim yapmadığını söyleyen bir arkadaşımla yazışıyorken bana çekimlerini, ışığın en iyi olduğunu ve manzaranın da canlı olduğunu savunduğu akşam karanlığında ve şafak vaktinde yaptığını söylemişti.

Birçok nedenden dolayı ‘’altın saat’’ denilen zaman, manzara fotoğrafçılığı için oldukça etkileyici bir andır. Arkadaşıma göre birçok avantajı bulunmaktadır. Örneğin, günün hiçbir anının bize altın saatin sunduğu görüntüyü sunmaması ve ışığın geldiği açının günün hiçbir anında bu kadar etkileyici olmaması vb. şeyler sayılabilir.

 

manzaranın da canlı olduğunu savunduğu akşam karanlığında ve şafak vaktinde yaptığını söylemişti

 

10- Doğa Fotoğrafçılığı için Ufuk Çizgilerini Dikkate Almalısınız.

Doğa fotoğrafları çekmeden önce ufuk noktasını iki ayrı cepheden düşünmeniz gerekmektedir. Oldukça eski olmasına rağmen çok da yararlı bir ipucudur.

  • Doğru bir şekilde mi? ve ya Düz mü? – Görüntülediğiniz resmi daha sonra kendiniz düzeltebilmenize rağmen kamerayı doğru tutmak da size avantaj sağlayacak bir noktadır.
  • Nerede birleşmektedirler? – Ufuk çizgilerinin birleşim noktası genellikle ortada olmak yerine üçte bir çizgilerde yer almaktadır (en üst veya en alt çizgi). – Tabii ki bildiğiniz üzere her kural yıkmak için vardır; ancak oldukça etkileyici bir yol olmasa da üçte bir kuralı genellikle bu resimde işlemektedir.

Ufuk çizgilerinin birleşim noktası genellikle

 

11- Bakış Açınızı Değiştiriniz.

Özel bir görüntü yakalamak için yolculuğa çıkmışsanız ve bir sonraki noktaya gitmeden önce istediğiniz nitelikte bir görüntüyle karşılaşmışsanız; arabanızdan inin, kameranızı yanınıza alın, bariyerlere kadar yürüyün, kameranızı göz çizginize kaldırın, sola veya sağa kaydırın, birazcık yakınlaştırın ve çekiminizi yapın.

Buraya kadarını halletmiş olabiliriz; ancak genellikle bu tarz çekimler birçok kişinin ilgisini çekebilecek nitelikte bir görüntüyle sonlanamaz.

Bakış Açınızı Değiştiriniz

 

Kaynak :

11 Surefire Landscape Photography Tips   A Post By: Darren Rowse

Şehir Fotoğrafçılığı

Şehirleri seviyorum! Kırsal bölgede bulunan geniş boş alanlarda dolanmayı sevmeme rağmen şehir içi hayatının da telaşını ve hızını sevmekteyim. Herkes için olmasa bile bu tarz alanlar benim için zaman geçirilmesi ve fotoğraf çekilmesi gereken bölgelerdir. Bazı insanlar betonların griliğinden, şehir gökdelenlerinden ve grafiti kaplı duvarlardan dolayı depresif hissedebilir; ancak bu durum benim için potansiyel olarak çekimi yapılması gereken gizli yerlerdir. Bu nedenle şehir fotoğrafçılığı benim için çok zevklidir.

Kentsel Alan Fotoğrafçılığı ise işlediğimiz ve yaşamımızı sürdürdüğümüz kent içerisinde bu tarz imkânları görüntülemek için vardır. Kentsel Alan Fotoğrafçılığına ait bazı türleri sizlerle paylaşmak istiyorum. Bunlar;

  • Şehir Fotoğrafçılığı: Bu tarz fotoğrafçılık genellikle büyük, temiz ve etkileyici şehir görselleri çekmenin ötesinde yer almaktadır.
  • Mimari Fotoğrafçılık: Şehir manzaraları genellikle binalar bakımından daha az etkileyici bir yapıya sahiptir. Bu tarz fotoğrafçılık ise mimari tarzları, bu mimari yapıların içerisinde veya çevresinde neler olduğunu yansıtır.
  • Sokak Fotoğrafçılığı: Sokak fotoğrafçılığı daha çok şehrin kendisinden beslenmektedir; içerisinde yaşayan insanlar çekim konusu değildir.

Şehir fotoğrafçılığı her zaman sevimli görünmese bile oldukça cesur ve soyuttur.

Aşağıda şehir fotoğrafçılığınızı geliştirmenize yardımcı olacak olan 11 yararlı ipucuna ulaşabilirsiniz.

Şehir Fotoğrafçılığı Lens Çeşitlerinden Yararlanınız.

Şehir fotoğrafları çekebilmek için yanımda genellikle iki farklı lens bulundurmayı yeterli bulmaktayım. Bir tanesi geniş açılı ve diğeri ise yeterli yakınlaştırma yapma özelliğine sahiptir. Geniş odak uzaklıkları ise binaların ve şehrin yapısının daha detaylı olarak yakalanmasını sağlarken geniş açılı lensler büyük fotoğrafların çekilmesini sağlamakta ve fotoğrafçılığınıza etkileyicilik kazandıran, kendinizi iyi hissetmenizi sağlayan geniş alan derinliği yaratmaya yatkındır.

Şehir Fotoğrafçılığı Yanınızda Bulundurmanız Gereken Diğer Ekipmanlar;

Şehir manzaraları yakalayabilmek için yanınızda bulundurmanız gereken donanım tabii ki kendinizi iyi hissettirmelidir; ancak iki lens ve objektifi değiştirilebilen dijital makineye ek olarak yanımda her zaman bir tek ayak, polarize filtreler, UV filtreler, kol askılı kamera çantası bulundurmaktayım. Genelde göze çarpmayan Crumpler çantamın içerisinde de kolaylıkla ulaşabileceğim yedek bataryaları ve değiştirilebilen yedek flaşımı bulundurmaktayım. Şehir görselleri çekeceğim zaman bu donanıma pek ihtiyaç duymama rağmen gerekli yerde kullanılabilen önemli olanaklardır.

Şehir Fotoğrafçılığı Karşıtlıkları Yakalamaya Çalışınız.

Şehirler hakkında sevdiğim şeylerden biri ise hem insanlarda hem de şehir içerisinde karşılaşabileceğiniz görsel zıtlıklardır. Mimari şekiller, yapı malzemeleri, renkler vb. gibi öğeler arasında gözlemlenen zıtlıkları yakalayıp çekimini yapınız; sonucunda mükemmel sonuçlar elde edeceğinize eminim.

Şehir Fotoğrafçılığı İnsanlara Dair Çekimler Yapınız.

Şehir fotoğrafçılığında bulunan en etkili zorluk, çekimi yapılan şehirlerin, insanların doğal yollarla beraber yaşadığı yerler olmasıdır. İnsanlarla alakalı hiçbir problem olmamasına rağmen şehir fotoğrafçılığında çekimi yapılan görselin ana odak noktasının insanlar üzerinde veya onlar dışında olma zorunluluğu vardır. İnsanlara dair şehir fotoğrafçılığında hem odak noktası olarak yer almaları hem de yeterli orta zemin olmamasından dolayı kaldırılmaları gibi düşüncelerim vardır. Hafta sonları veya iş çıkışı saatlerden çok sonra çekim yapılması insanların çekimde bulunmamasını sağlayan bir yöntemdir. Bu insanları çekimime katmalı mıyım? Veya Bu insanları çekimimden çıkarmalı mıyım? Gibi düşünceler en sonunda kafanızda dönmeye başladığında yapmanız gereken tek şey dikkat dağıtıyorlarsa çıkarmanız, etkileyici bir görünüm kazandırıyorsa eğer bırakmanızdır.

Şehir Fotoğrafçılığı İnsanlara Dair Kanıtlar Bulundurunuz.

İnsanları yaptığınız çekimden çıkarma kararı almışsanız eğer arkalarında yaşamlarını sürdürdüklerine dair bıraktıkları delillerle başa çıkmak zorunda kalacaksınız. Şehir fotoğrafçılığı genellikle insanlar hakkında betimlemelerde bulunmaz; ancak onların yaşamına dair betimlemeler sunmaktan da geri kalmaz. Kısacası insanların yaşamı hakkında bilgi sunan öğeler bulup çekimini yapmanız görselinize daha etkileyici bir hava katacaktır. Bunu yaparak görselinize dikkat çekici kısımlar ekleyip onu daha da dinamik bir hale getireceksiniz.

Şehir Fotoğrafçılığı Çekimini Yapacağınız Görselin Bulunduğu Arazi için Arayışa Geçiniz.

Şehir fotoğrafları oldukça basit ve anlık gerçekleşen bir durum gibi görünmesine rağmen çok dikkatli olarak yapılan planların sonucu olarak karşımıza çıkmaktadır. Günün farklı saatlerinde çekim yapılan bölgenin değiştiğini görmek mükemmel bir durumdur. Bunu yapabilmek, günün farklı saatlerinde çekim için olası olan bölgeleri dolaşmanızdan ve aynı bölgeye değişik saatlerde tekrardan geri dönmenizden geçer. En iyi fotoğrafları çekebilmek için hangi saatlerin daha etkili olduğu konusunda düşünecek olursak pek emin olmasam bile benim düşüncem geç öğle saatleri veya havanın bulutlu ancak çok karanlık olmadığı günler olacaktır.

Şehir Fotoğrafçılığı Konu Arayışına Giriniz.

Şehir bölgelerinde ciddi bir çeşitlilik olmasına rağmen hayatın yinelenen birçok konusu da bulunmaktadır. Örneğin, son zamanlarda şehir fotoğrafçılığına dair gittiğim bir sergide insanların şehirde yaşamlarını sürdürdüğü yerleri keşfettim. Sergide ev yerleşiminden park bankına, park bankından depoya, depodan ise eski evlere kadar her şey bulunmaktaydı. İnanın bana bu manzarayı görmek oldukça mükemmel bir histi!

Şehir Fotoğrafçılığı Ayna Arayışına Giriniz.

Bu günlerde birçok bina yüksek yansıtıcı zeminlerle inşa edilmektedir. Böylelikle kendilerini hem bir fırsat hem de zorluk olarak yansımaktadırlar. Bu tarz binalarda başarılı çekimler yapmayı bazı efektler sağlayabilmektedir; ancak bunu yapabilmenin en mükemmel yöntemi, en iyi yansımayı bulabilmek için birçok değişik açı kullanılmasıdır. Aynada veya parlak bir camda bulunan parıltıyı veya istenmeyen bir yansımayı kaldırmak istiyorsanız eğer yapmanız gereken ışın kırıcı filtrelerden kullanmak olacaktır.

Şehir Fotoğrafçılığı Akşam Saatlerinde Çekim Yapınız.

Şehirler, akşam saatlerinin geldiği ve ışığın gittiği zaman diliminde inanılmaz derecede değişim göstermektedir. Sıkıcı ve özelliği olmayan herhangi bir şey bu zaman diliminde birçok karakterle beraber, etkileyici bir şekilde karşımıza çıkar. Gündüz ve gece arasında bulunan alacakaranlık saatlerinde fotoğraf çekmemin sebebi hem gökyüzünden yararlandığım hem de şehrin ışıklarından yararlandığım içindir.

Şehir Fotoğrafçılığı Şehrin Değişik Bölgelerini Keşfediniz.

Şehirler hakkında beni etkileyen en önemli şeylerden biri gittiğiniz her bölgesinde sizi farklı bir şekilde karşılaması ve bambaşka duygular yaşatmasıdır. Bir apartmandan diğerine, bir iş görüşmesine veya önemli bir ticari bölgeye, sanayi bölgesinden trend bir şehir içine veya alışveriş bölgesine gidebilirsiniz. Birçok şehir fotoğrafçısı yukarıdaki cümlede sayılan bölgelerden bir veya iki tanesini seçerken; sizler fotoğrafçılığa yeni başlayan biriyseniz eğer bu çeşitlerin sizin için olasılığı olabilecek olanı seçmeniz gerekmektedir.

Şehir Fotoğrafçılığı Şehri Köyde veya Banliyöde Bulunuz.

Bu yazının oldukça şehir merkezli ilerlemiş olmasına rağmen banliyölerde veya köylerde şehir hayatına yönelik birçok eylemin veya alanın bulunabileceğini söylemeden geçemeyeceğim.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır 8 Önemli Püf Noktası

Uzun pozlama fotoğrafları son yıllarda birçok gazetenin kapağını süsleyerek ve birçok internet sitesinde paylaşılarak popülerlik kazanmıştır. Piyasada, 10-değeri doğal yoğunluk filtresine alternatif olarak geliştirilen birçok seçenek ile beraber fotoğraf çekimi hiç bu kadar iyi olmamıştı. Bu tarz yüksek yoğunluk filtreleri kullanmak daha önce düşünmediğiniz bazı problemlere yol açabilmektedir. Bir çok mesajla uzun pozlama nasıl yapılır sorusu bana soruldu. Bundan dolayı aşağıda yararlanabileceğiniz bazı taktikleri sizlere sundum.

Gün batımında Pitstone Yel Değirmeni. (ISO100, f/18, 118s)

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır İlk Olarak Birazcık Arka Plan;

Bir doğal yoğunluk filtresi, herhangi bir renk tonu bırakmadan ışığı ortaya çıkan resimde yok etmelidir. Her doğal filtre yoğunluk ‘’değeri’’, 2 faktörü sayesinde kameraya gelen ışık miktarını düşürür.

  • 1 değeri = 21 = 2 = Doğal Yoğunluk Filtresi 2
  • 2 değerleri = 22 = 2*2 = 4 = ND4
  • 3 değerleri = 23 = 2*2*2 = 8 = ND8
  • 4 değerleri = 24 = 2*2*2*2 = 16 = ND16
  • 10 değerleri = 210 = 2*2*2*2*2*2*2*2*2*2 = 1024 = ND1024

Oldukça yaygın olarak kullanılan 2 değeri filtresi (genellikle ND4’e eşdeğer gelmektedir) 4 faktörü tarafından kameraya vuran ışığın değerini düşürür. Bir 3 değeri filtresi (ND8) 8 faktörü tarafından değeri 10 durağına gelene kadar düşürmektedir. Işığın ise 1024 faktör tarafından değeri azaltıldığı zaman deklanşörün filtresiz bir şekilde 1000 değerinden daha fazla açılması gerekecektir.

Gökyüzü karşısında ipeksi su yataklarına veya bulutlara sahip olmanıza neden olmasına rağmen bu durum ayrıca iş akışında, aşırı ışık düşüşünden dolayı ortaya çıkacak olan sorunların üstesinden gelebilmek için oluşturulmuştur.

Derwent Kaplıcası, Göl Bölgesi, İngiltere. (ISO100, f/16, 67s)

Uzun Pozlama Fotoğraflarına Dair İpuçları,

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Birinci İpucu:

Tripod birçok doğa fotoğrafçısı için ana malzeme olmasına rağmen bir 10-durak filtresi ile çekim yaparken daha da önem kazanır. Pozlamaları birkaç dakikadan daha fazla bir süreye yaymasından dolayı tripodunuz oldukça sağlam duracaktır. Kısacası bunun anlamı, tripod ayaklarının sağlam zeminde durması, merkez kısmın genişletilmemesi ve kayışların rüzgârla beraber uçmaması için sabitleştirilmesi gerektiğidir.

Birçok insanın yazısında, kameranıza ekstra sağlam ağırlık yükleyebilmek için kamera çantanızı tripod üzerine bağlamanz gerektiğini okumuşsunuzdur; ancak bana sorarsanız hava eğer rüzgârlıysa ekstra dengesiz bir ağırlık yüklemek tripodu sabitlemenizi sağlamayacaktır.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır İkinci İpucu:

Nesneler oldukça parlak olmamasına rağmen bahsedilen filtre çok yoğun olduğu için otomatik netliğin kullanılabilmesine olanak sağlayacak olan yeterli ışık kameraya girmemektedir. Kısacası manuel odağı değiştiriniz ve ardından filtreyi dikkatli bir şekilde takınınız böylece bu değişiklik, filtresiz bir şekilde çekime odaklanmanızı ve görseli oluşturmanızı sağlayan en iyi yöntem olacaktır. Böylelikle deklanşöre bastığınızda lens odak arayışına girmeyecektir.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Üçüncü İpucu:

Pozlama süresince bakaç(vizör) deklanşörünü kapatmak veya en azından bakacı örtmek, doğru ışık uzaklığını belirlemek ve rastgele gelen ışığı engellemek önemlidir. İkinci ipucunun ne kadar ciddi olabileceğinden emin olmamama rağmen otomatik pozlamanın açık bir vizör tarafından ne kadar etkileneceğini bilirim. Bu nedenle artık işimi şansa bırakmayıp çekimden önce bakaç kısmını kapatıyorum.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır  Dördüncü İpucu:

60 saniyeden fazla süren çekimleriniz için kameranızı örtücü (b) ayarına getirmeniz gerekecektir. Bu örtücü konumda olan ayarı kullanmak siz seçene kadar deklanşörün açılmasına olanak sağlar. Oldukça uzun pozlamalara imkân sağlar, bunun anlamı ise;

  • Belirli bir süre içerisinde deklanşörün açılması için genellikle uzak deklanşör kablosuna ihtiyaç duyarız. (Kameranın rüzgârda savrulmaması için çekim esnasında uzatma kablosunu Velcro kullanarak tripoda bağlamak iyi bir fikir olacaktır.)
  • Deklanşörü ne kadar bir süre açık bırakacağınıza dair hesaplamalar yapmaya ihtiyaç duyabilirsiniz. Bazı durumlarda ise matematik gereksiz gelebilir (örneğin, filtresiz bir pozlama ¼ saniyelikken 10luk bir durak filtresi kullanarak 0.25s x 1000 = 250s, 250s/60 = 4 dakika’ya dönüşür.) ;ancak diğer durumlarda ışığın çok hızlı bir şekilde değişim göstermesinden ötürü daha büyük zorluklar oluşacağından bazı telefon uygulamaları yararlı olabilir (Örneğin, Android veya IOS için NDCalc).
Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Beşinci İpucu:

Çekim için doğru koşulları belirlemek çok önemlidir. Uzun soluklu pozlama çekimleri için ideal koşullar, gökyüzünde benekli bulutların ve güçlü bir rüzgârın olduğu zamanlardır. Eğer gökyüzünde bulut veya rüzgâr yoksa görselinize ekleyebileceğiniz bir hareket de olmayacaktır.

Bense çekimlerimi gün doğumunda ve gün batımında yapmayı tercih ederim; özellikle güneşin alçak bir şekilde gökyüzünde durması ve bulutlardaki zıtlığı artırması sonucu fotoğrafın son halinde aşırı efekt meydana getirerek oldukça etkileyici bir hava kazandırmaktadır.

Kireç taşı kaldırımı üzerinde gün doğumu. (ISO160, f/13, 50s)

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Altıncı İpucu:

Düşük ISO değerinde olsa bile aşırı uzun pozlamalar piksel bakımından parazit oluşturur. Bunları belki de kameranızın sıvı kristal ekranında (LCD) görüntülediğinizde göremeyeceksiniz fakat bilgisayarınızın monitöründe %100lük değerle görüntülediğinizde, görselinizde birkaç parlak kırmızı/yeşil/mavi pikseller göreceksiniz.

Bunları kaldırmanın en etkili yolu, lens kapağı ile beraber aynı uzunlukta ve aynı ISO değerinde çekim yapmaktır. Ölü piksel, yaklaşık olarak sensörünüzdeki parmak izi gibi diğer bütün çekimlerde aynı olacağından dolayı aynı şekilde lens kapağı takılı çekim yapmaya devam ettiğinizde ayni ölü ışıkla beraber tamamı siyah bir görüntü elde edeceksiniz.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Yedinci İpucu:

Bazı filtre markalarının, görüntünün son haline renk tonlarından fazlasını bıraktığı bilinmektedir. Renk tonları, çekim sonrasında daha doğru bir şekilde elde edileceği için RAW ayarında çekim yapılması önemli olacaktır. Bazen uzun fotoğraf çekimlerinde geri dönüşü olmayacak sonuçlar ortaya çıkar; bu durumun çözülebilmesi için siyaha veya beyaza çevrilmesi gerekmektedir.

Uzun Pozlama Nasıl Yapılır Sekizinci İpucu:

Uzun çekimler kötü görseller elde etmek için yapılmamaktadır. Anlayacağınız aşırı çaba sarf ettiğiniz bir çekimin sonucunda kötü bir fotoğraf elde etmeniz sizi daha da çok üzecektir.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here